Trimma R19 16v -92
Moderator: Forumpolisen
Trimma R19 16v -92
Nån som har nå tips hur man kan på ett eklet sätt eller ett svårt trimma en r19? skulle vara kul och prova eftersom att jag aldrig har gjort nått sånt.
Det är väl en F7P-motor i en sådan? Prova google, det finns nog en del att hitta. Att trimma den blir nog inte så billigt.
Ett par tips:
http://www.retro-renault.com
http://www.f7power.com
Ett par tips:
http://www.retro-renault.com
http://www.f7power.com
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Bästa sättet är att börja med att slänga ur motorn och stoppa i en F7R från clio williams/megane, det är dock dyrt..
Vill man göra det billigare kan man portmatcha insug och grenrör omt toppen skaffa annat avgassystem, plocka bort katen (dock olagligt, måste finnas vid besiktning), sportluftfilter (insats eller öppet), efter detta kan det vara lönt med chip
Vill man fortsätta kan man balansera vev/koppling, lätta och balansera svänghjulet och balansera kolvar/kolvstakar.
Ska man fortsätta ytterligare finns det andra kammar, man kan sätta dit individuella spjällhus och eftermarknadssprut.. man kan även byta till större ventiler för att få ut mer från kammar mm..
alla dessa modifieringar ger dock mer på en 2.0a från megane eller clio williams. vill du ha mer info om att trimma f7p/f7r kan jag rekommendera www.retro-renault.com och www.renaultsportsclub.com
Vill man göra det billigare kan man portmatcha insug och grenrör omt toppen skaffa annat avgassystem, plocka bort katen (dock olagligt, måste finnas vid besiktning), sportluftfilter (insats eller öppet), efter detta kan det vara lönt med chip
Vill man fortsätta kan man balansera vev/koppling, lätta och balansera svänghjulet och balansera kolvar/kolvstakar.
Ska man fortsätta ytterligare finns det andra kammar, man kan sätta dit individuella spjällhus och eftermarknadssprut.. man kan även byta till större ventiler för att få ut mer från kammar mm..
alla dessa modifieringar ger dock mer på en 2.0a från megane eller clio williams. vill du ha mer info om att trimma f7p/f7r kan jag rekommendera www.retro-renault.com och www.renaultsportsclub.com
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Jag tycker man skall man lägga lite tid på toppen,det är den som reglerar hur mycket luft/bränsle motorn får och att avgaserna kommer ut.. så en topplocksrenovering med inslipade ventiler/ventilsäten portmatchning och andra kammar tillsammans med extraktorrör och annat luftfilter+ unichip så har man gjort en del effekt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ja jag har 2,5 tums avgassys ifrån katten, öppet luftfilter, bilen är sänkt. det jag är intersserad av är nog ett chip. undrar om någon vet vad det kan gå på och vart det finns någon i dalarna där jag bor som sysslar med sådant? samt vart man kan få tag i extraktorrör?Tony wrote:Jag tycker man skall man lägga lite tid på toppen,det är den som reglerar hur mycket luft/bränsle motorn får och att avgaserna kommer ut.. så en topplocksrenovering med inslipade ventiler/ventilsäten portmatchning och andra kammar tillsammans med extraktorrör och annat luftfilter+ unichip så har man gjort en del effekt...
ja allt det här låter väldigt bra men det är klart det är mkt pengar och jobb för så lite hk ökning. hade ju varit bättre om man hade haft en turbo. har funderat på turbo konventering men det är lite dåligt med plats för det under huvenjohn wrote:Gäller att hitta en firma som man kan lita på också samt man vet kan sina saker med!
Kanske finns någon i klubben som kan vara behjälplig med montering,inställningar med?
1,2l 100hk är det i turbomotorn,knappast någon effektökning från det han har,john wrote:ja det är ju det!
men nu har ju renault fixat en clio med turbo i motorn så det måste ju gå att få en sådan på plats kanske?
man kan ta en b18ft om man vill ha turbo,det verkar dom flesta göra om dom vill ha turbo...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
1.2an finns väl bara i twingo trodde jag? bbperformance tuning har ju stoppat ner turbo i en clio 1.8 16v så då borde det ju finnas plats i 19en.. deras kit ger över 250 hp men kostar i runda slängar 50k..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
ja det var ju som hittat hehe nej men det är då på tok för dyrt.. får väl nöja mig med min 140 hk . men Tack för alla tips och råd..Joakim16v wrote:1.2an finns väl bara i twingo trodde jag? bbperformance tuning har ju stoppat ner turbo i en clio 1.8 16v så då borde det ju finnas plats i 19en.. deras kit ger över 250 hp men kostar i runda slängar 50k..