Clio Sport -2001-rscliosport

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
brokendown
Posts: 4
Joined: 30 Apr 2006, 19:39

Post by brokendown »

Hallå, igen...
Jag har pratat med en kille på AB reservdelar i stockholm.
Han sa att grupp n kopplingen var en standard tryckplatta med sinterlamell.
Han sa att i grupp n fick man inte byta till en kraftigare tryckplatta bara byta lamellen.

Är det rätt eller fel?

Han sa också att om plattan är typad för 200 nm så har de en
säkerhetsmarginal på 20 % alltså borde plattan hålla 240 nm.
Tar man sedan dessutom en sinterlamell kan man lägga på
ytterligare 30%, vilket då betyder att det borde hålla för 312 nm.

Kommentarer?

///Daniel Ohde
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det e sant man får inte ha något annat än orginal i grupp N men det e inte orginal nr på tryckplatan å det blev hårdare pedal efter så lite hårdare e den alltid å det där med att dom inte får ändra något kan man ta med en nypa salt... renault själva fibblar till det så det blir en orginaldel annars skulle jag se alla delar till rally rejsing i dialogys(renaults reservdelsprogram)....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som sagt att bara original får användas i grupp N kan man ta med en nypa salt. finns en hel katalog med grupp N prylar ett exempel är ju att bakvagnen är boxad på en grupp N bil.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
brokendown
Posts: 4
Joined: 30 Apr 2006, 19:39

Post by brokendown »

Jag hittar inte ens nåt nummer på min tryckplatta..
Men det där med marginalerna då?
//Daniel
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det där med marinaler vetefan vad han menar en tryckplata klarar det som står bara för att man har en sinter lamell så klarar inte tryckplattan mer klan jag lova K-tek har ett fördigt kitt som klarar derar turbo-sport så om jag vore du så skulle jag köpa det istället för att leta efter nått hopplock som du inte vet kommer fungera... bara en tanke....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

lite bilder från förra challenge....
Image
Image
pollarns DKW får vara med på en bild åxå...
Image
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

nu har man handlat en jätte fin R19 1996 txe charmade 5800 mil en ägare ny kat/halvsats nya fjädrar fram ny servad 6000 mil kamrem bytt 04 skattad besiktigad och full tank... lite små skavanker här å där inget farligt allt fungerade utom soppa mättaren (ska ta ur å se om man kan laga) gav 3000 kr för den... tyvär så e det en sedan å den e vit(bilder kommer)... ska ha å åka till å från jobbet samt bygga lite OMPA OMPA... 2st 12 tumare bak DLS fram system jvc enhet å lite snikar glädje så blir det nog ett jävla ojud.. :twisted:
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

nu var sista challenge för året avklarat gjorde lite små ändringar på chassit bilen skulle blivit änvägd på vågar men han som skulle göra det hann inte så jag höjde bilen lite bak ca 2cm samt mjukade dämparna lite bak resulterade i 1.24.54 en förbättring med över sekunden å det var på kall asfallt samt inte riktigt varma däck så jag e nöjd... gjömde kameran tyvär så inga bilder....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

nu har man äntligen kastat ut rörhögen å börjat med clion ..
har hunnit byga 4P bältes infästningar och provmoterat håller på att lakeras stolsunderedet håller jag på att bygga om.... bilder kommer under dagen förhoppningsvis...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

nu har jag även svetsat fast race katt 100 cells mettalisk och flyttat på bakre lambda infästning 8) sk*t fränt ska slipa lite till på grejerna sen ska det åxå lackeras med värmebeständig lack.. stolsunderedet e klart å provmoterat tog bort glidskenor så stolen kommer ca 2 cm lägre samt lättat hela underedet med en massa borr hål bilder kommer imorgon tror jag..
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

här jobbas det på :D kul
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

lite bilder....
Image
Image
Image
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Nice.. Blir det någon märkar skillnad på race kisse? Har funderat på de men har inte kommit mycket längre än bara "fundera" =)
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det e3 som att köra utan unjefär stopar nästan inge flöde... sen e den i metall kärnan i så den går inte att bränna sönder med värme lika lätt..
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

rscliosport wrote: Image
Emil, hur har du gjort med infästningen av axelbanden?



Blir det någon bur/halvbur...?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply