Mystiskt ABS fel!?
Moderator: Forumpolisen
Mystiskt ABS fel!?
Har problem med ABS:en på vår Renault Megané 99:a. Sedan en tid tillbaka så lyser den mer eller mindre konstant.
Problemet dök upp efter det att jag bytt skivor, klossar samt de inre styrlederna vid bägge framhjulen.
Till en början så slocknade ABS lampan efter ett par kilometers körning och allt funkade fint ... numer lyser den som sagt konstant ... om vi inte får kärringstopp. Får vi kärringstopp så slocknar lampj*veln på en gång och tänds sedan efter en viss tids körning ... ibland. Ibland funkar det fint hela dagen men är tillbaka morgonen efter och bilen fått "vila" lite.
Vad har jag då gjort.
1. Jag har gjort rent alla kontakter mellan ABS:en och givarna samt "stora" kontakten in i ABS:en
2. Jag har kollat måttet mellan givare och krans i fram samt gjort rent givare och krans. Jag har ej gjort detta bak (trummor) men har kikat så att givarens kontakt ser ok ut.
3. Jag tror att alla givare funkar då det "tickar" framme vid ABS:en då jag snurrar hjulen fram och tillbaka.
Skall kolla motståndet på givarna ... men är som sagt skeptiskt till att det är fel på givarna då det "tickar" ... kanske är ute och cyklar.
Är det någon som har några idéer för att lösa problemet
Problemet dök upp efter det att jag bytt skivor, klossar samt de inre styrlederna vid bägge framhjulen.
Till en början så slocknade ABS lampan efter ett par kilometers körning och allt funkade fint ... numer lyser den som sagt konstant ... om vi inte får kärringstopp. Får vi kärringstopp så slocknar lampj*veln på en gång och tänds sedan efter en viss tids körning ... ibland. Ibland funkar det fint hela dagen men är tillbaka morgonen efter och bilen fått "vila" lite.
Vad har jag då gjort.
1. Jag har gjort rent alla kontakter mellan ABS:en och givarna samt "stora" kontakten in i ABS:en
2. Jag har kollat måttet mellan givare och krans i fram samt gjort rent givare och krans. Jag har ej gjort detta bak (trummor) men har kikat så att givarens kontakt ser ok ut.
3. Jag tror att alla givare funkar då det "tickar" framme vid ABS:en då jag snurrar hjulen fram och tillbaka.
Skall kolla motståndet på givarna ... men är som sagt skeptiskt till att det är fel på givarna då det "tickar" ... kanske är ute och cyklar.
Är det någon som har några idéer för att lösa problemet
Tjenare Tomas
Tänkte fråga dej om du har löst felet med Abs??
Har nämligen liknande fel så:(
Tacksam för svar..
Med vänliga hälsningar
Har nämligen liknande fel så:(
Tacksam för svar..
Med vänliga hälsningar
Magnus Bergman Göteborg
Med diagnosinstrument kan man se om man får samma hastighet från alla hjulen.Brukar kunna av-vika upp till 5 km/h innan de tappar ledningsförmågan helt och då blir det såna mystiska fel som du beskriver samt att det kan knarra i pedalen strax innan du stannar helt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Signalen är en sinusvåg där styrenheten tar amplituden upp sill ca: 5-7km/h sedan mäts frekvensen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
OK. Nu ska jag skriva något som kanske är absolut jättedumt och inte menat som ett tips till någon.
Jag antar att ABS-systemet har fyra ingångar från bilens fyra hjul. Om jag misstänker att det är fel på givaren från exempelvis vänster framhjul, kan jag då koppla ur dess ledning in till ABS-styrenheten och göra en tillfällig förgrening från höger framhjuls givare så att även den går in på ingången för vänster framhjul? Försvinner varningen då så har man fått bekräftat att vänster givare eller ledningen från den är paj.
Kan tänka mig flera komplikationer med metoden.
- Impedansproblem, det kanske inte går att förgrena givarens signal utan att signalen lastas annorlunda och blir fel
- Om som i exemplet i själva verket höger givare skulle vara paj, kanske ABS-lampan ändå slocknar pga att det (vid vissa typer av givarfel) blir samma signal på båda ingångarna och varningen slocknar
Jag antar att ABS-systemet har fyra ingångar från bilens fyra hjul. Om jag misstänker att det är fel på givaren från exempelvis vänster framhjul, kan jag då koppla ur dess ledning in till ABS-styrenheten och göra en tillfällig förgrening från höger framhjuls givare så att även den går in på ingången för vänster framhjul? Försvinner varningen då så har man fått bekräftat att vänster givare eller ledningen från den är paj.
Kan tänka mig flera komplikationer med metoden.
- Impedansproblem, det kanske inte går att förgrena givarens signal utan att signalen lastas annorlunda och blir fel
- Om som i exemplet i själva verket höger givare skulle vara paj, kanske ABS-lampan ändå slocknar pga att det (vid vissa typer av givarfel) blir samma signal på båda ingångarna och varningen slocknar
Anders Skelander