Mystiskt ABS fel!?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tomas.j
Posts: 1
Joined: 17 Sep 2006, 18:51

Mystiskt ABS fel!?

Post by tomas.j »

Har problem med ABS:en på vår Renault Megané 99:a. Sedan en tid tillbaka så lyser den mer eller mindre konstant.

Problemet dök upp efter det att jag bytt skivor, klossar samt de inre styrlederna vid bägge framhjulen.

Till en början så slocknade ABS lampan efter ett par kilometers körning och allt funkade fint ... numer lyser den som sagt konstant ... om vi inte får kärringstopp. Får vi kärringstopp så slocknar lampj*veln på en gång och tänds sedan efter en viss tids körning ... ibland. Ibland funkar det fint hela dagen men är tillbaka morgonen efter och bilen fått "vila" lite.

Vad har jag då gjort.

1. Jag har gjort rent alla kontakter mellan ABS:en och givarna samt "stora" kontakten in i ABS:en

2. Jag har kollat måttet mellan givare och krans i fram samt gjort rent givare och krans. Jag har ej gjort detta bak (trummor) men har kikat så att givarens kontakt ser ok ut.

3. Jag tror att alla givare funkar då det "tickar" framme vid ABS:en då jag snurrar hjulen fram och tillbaka.

Skall kolla motståndet på givarna ... men är som sagt skeptiskt till att det är fel på givarna då det "tickar" ... kanske är ute och cyklar.

Är det någon som har några idéer för att lösa problemet
Bergman
Posts: 5
Joined: 13 Aug 2007, 19:17
Location: Olofstorp

Tjenare Tomas

Post by Bergman »

Tänkte fråga dej om du har löst felet med Abs??
Har nämligen liknande fel så:(

Tacksam för svar..

Med vänliga hälsningar
Magnus Bergman Göteborg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Med diagnosinstrument kan man se om man får samma hastighet från alla hjulen.Brukar kunna av-vika upp till 5 km/h innan de tappar ledningsförmågan helt och då blir det såna mystiska fel som du beskriver samt att det kan knarra i pedalen strax innan du stannar helt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Vet någon av er hur signalen från givarna ser ut? Är det som jag skulle gissa en vilonivå och så en annan nivå då en puls går ut? Dvs en signal med två nivåer. Mer invecklat än så?
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Signalen är en sinusvåg där styrenheten tar amplituden upp sill ca: 5-7km/h sedan mäts frekvensen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

OK. Nu ska jag skriva något som kanske är absolut jättedumt och inte menat som ett tips till någon.

Jag antar att ABS-systemet har fyra ingångar från bilens fyra hjul. Om jag misstänker att det är fel på givaren från exempelvis vänster framhjul, kan jag då koppla ur dess ledning in till ABS-styrenheten och göra en tillfällig förgrening från höger framhjuls givare så att även den går in på ingången för vänster framhjul? Försvinner varningen då så har man fått bekräftat att vänster givare eller ledningen från den är paj.

Kan tänka mig flera komplikationer med metoden.

- Impedansproblem, det kanske inte går att förgrena givarens signal utan att signalen lastas annorlunda och blir fel

- Om som i exemplet i själva verket höger givare skulle vara paj, kanske ABS-lampan ändå slocknar pga att det (vid vissa typer av givarfel) blir samma signal på båda ingångarna och varningen slocknar
Anders Skelander
Post Reply