Startproblem Clio 1,4 16V -02.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Humm... Ok...
Kan relät till pumpen vara boven då kanske? Det uppstår aldrig några problem när bilen väl är igång förutom vid enstaka tillfällen då den dör exempelvis när man låter bilen gå ner på tomgång. Den startar då direkt igen och sedan går den felfritt resten av färden...
OBS. Detta har enbart hänt när bilen har varit svår att få igång.
Mustafa Mohamed
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kolla givaren vid svänghjulet min styvmors clio startade så fort man drog lite i sladden när den inte ville starta....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Sådärja... Jag skulle aldrig ha skrivit att bilen aldrig har stannat under färd, men nu har det också hänt. Igår morse dog den och ville inte starta sedan. Den tände, men hade ingen tomgång. Till sist startade den i alla fall så den gick att köra hem...
Senare på kvällen ryckte jag lite i reläerna och även i sladden till svänghjulsgivaren. Det var inga problem att få den att tända, och tomgången låg på ca 1000 varv. I morse skulle frugan ta bilen till jobbet men då var det samma visa igen med obefintlig tomgång. När jag kom hem från jobbet testade jag att starta bilen och då var den slite svårflörtad till en början. Man fick liksom ge lite gas för att den skulle hålla sig igång. Efter ett kort tag fick den tillbaka tomgången, men den lägger sig på 500 varv. Jag tyckte också att den rök ovanligt mycket ur avgasröret och att det även luktade lite bensin.
Det känns som att det här bara blir knepigare och knepigare.

Det positiva är i alla fall att bilen har tänt varje gång sedan jag ryckte i den där kabeln...
Mustafa Mohamed
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Någon moderator kanske kan ta bort "Tändspoleproblem?" i rubriken då detta inte verkar vara relevant för tråden...
Mustafa Mohamed
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Då var det löst!
Lämnade in den på Bilia. Man bytte ut impulsgivaren samt en kabel man sa att man var tvungen att byta samtidigt som sensorn.
Mustafa Mohamed
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Jag vill också passa på att tacka alla som har engagerat sig i tråden!
Mustafa Mohamed
kallemalt
Posts: 18
Joined: 05 Sep 2007, 20:36
Location: Landet

Fråga:

Post by kallemalt »

chefen wrote:Jag kanske också borde tillägga att den inte alls går dåligt på något sätt...
Har du någon motorlampa som lyser???
Jag har byggt om en del kablage mellan UCH & Gaspedalspotentiometer ( gapedalsgivaren).
Göran Karlsson alias "Kalle"
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Nej, inget som inte skall lysa lyser...
Mustafa Mohamed
Post Reply