Att chippa en Clio Sport 2.0 -02 ?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
vad kostar ett chipp idag 4-5000kr köp ett civinco piggyback system för 9000kr å jaga ca 20 hk samt att man kan ha ett annat kort för långfärd/gata som ger kanske 50hk minus men det drar ingen soppa jag kommer kanske köpa nått sånt när det e dax att byta kammar å sånt.... tåls att funderar på eller???
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Finns väl de som plockat strax över 200hk ur F4R-730 med portad topp, kammar och individuella spjäll. Men har man tagit i så pass är det väl bäst att satsa på ett komplett nytt sprut, NIRA eller nå't...
Ska man lägga så mycket pengar måste man se det mer som ett motorforsknings/hobbyprojekt för sitt höga nöje och inte bara som en effekthöjning.
Det är nog inga problem att göra av med 50-60kSEK eller mer på ett 200hk-projekt, man måste komma ihåg att vi snackar effektökning på typ 40hästar över standard ur en 2-litersmaskin...
Ben Rushworth på Angelworks är rätt duktig på de här motorerna.
Lite om hur han gör...:
http://www.angel-works.co.uk/articles/f4rbuild.php
F4R
F7R(?)
Jag har inte sett någon uppgift på hur mycket varv maskinen egentligen pallar med originalvev och originalstakar, bara spekulationer. Det finns ju de som varvar bortåt 8k *brrr*. Jag undrar ju med tanke på att den är rätt långslagig?
Ska man lägga så mycket pengar måste man se det mer som ett motorforsknings/hobbyprojekt för sitt höga nöje och inte bara som en effekthöjning.
Det är nog inga problem att göra av med 50-60kSEK eller mer på ett 200hk-projekt, man måste komma ihåg att vi snackar effektökning på typ 40hästar över standard ur en 2-litersmaskin...
Ben Rushworth på Angelworks är rätt duktig på de här motorerna.
Lite om hur han gör...:
http://www.angel-works.co.uk/articles/f4rbuild.php
F4R
F7R(?)
Jag har inte sett någon uppgift på hur mycket varv maskinen egentligen pallar med originalvev och originalstakar, bara spekulationer. Det finns ju de som varvar bortåt 8k *brrr*. Jag undrar ju med tanke på att den är rätt långslagig?
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
pollarn som håller på med formel renault jobbade som mek i tyskland ett tag å var med tysklands ledande team inom formel dom sa att man max varvade 8500.9000rpm med orginal grejer det håller sa han iallafall.... men orginal v-lådans synkringar orkar bara 7500-8000...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
ett styrsystem som stör ut orginalboxens signaler och ger dom signalerna som passar bättre,dvs som ett trimchip fast man kan ändra på dom parametrarna man vill,kan få ut mer hk då en vanligt trimchip är gjort efter standardbilen,byter man avgassystem kissen,luftfilter o dyl ,kan man anpassa motorn efter detta,det kan du inte med ett färdig chip...Drulefar wrote:Vad är ett piggyback system? som någon skrev i nått inlägg längre bak?
mvh//Robban
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen