Att chippa en Clio Sport 2.0 -02 ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

vad kostar ett chipp idag 4-5000kr köp ett civinco piggyback system för 9000kr å jaga ca 20 hk samt att man kan ha ett annat kort för långfärd/gata som ger kanske 50hk minus men det drar ingen soppa jag kommer kanske köpa nått sånt när det e dax att byta kammar å sånt.... tåls att funderar på eller???
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Finns väl de som plockat strax över 200hk ur F4R-730 med portad topp, kammar och individuella spjäll. Men har man tagit i så pass är det väl bäst att satsa på ett komplett nytt sprut, NIRA eller nå't...
Ska man lägga så mycket pengar måste man se det mer som ett motorforsknings/hobbyprojekt för sitt höga nöje och inte bara som en effekthöjning.
Det är nog inga problem att göra av med 50-60kSEK eller mer på ett 200hk-projekt, man måste komma ihåg att vi snackar effektökning på typ 40hästar över standard ur en 2-litersmaskin...

Ben Rushworth på Angelworks är rätt duktig på de här motorerna.
Lite om hur han gör...:
http://www.angel-works.co.uk/articles/f4rbuild.php

Image

F4R
Image

F7R(?)
Image


Jag har inte sett någon uppgift på hur mycket varv maskinen egentligen pallar med originalvev och originalstakar, bara spekulationer. Det finns ju de som varvar bortåt 8k *brrr*. Jag undrar ju med tanke på att den är rätt långslagig?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Gå in på its fun.nu och kolla på deras sida.
dom har chip till bilen och ger ca 8%mer hkr från ca 2900kr monterat,klart.
John Ignell Enviken
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

pollarn som håller på med formel renault jobbade som mek i tyskland ett tag å var med tysklands ledande team inom formel dom sa att man max varvade 8500.9000rpm med orginal grejer det håller sa han iallafall.... men orginal v-lådans synkringar orkar bara 7500-8000...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

Vad är ett piggyback system? som någon skrev i nått inlägg längre bak?

mvh//Robban
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Drulefar wrote:Vad är ett piggyback system? som någon skrev i nått inlägg längre bak?

mvh//Robban
ett styrsystem som stör ut orginalboxens signaler och ger dom signalerna som passar bättre,dvs som ett trimchip fast man kan ändra på dom parametrarna man vill,kan få ut mer hk då en vanligt trimchip är gjort efter standardbilen,byter man avgassystem kissen,luftfilter o dyl ,kan man anpassa motorn efter detta,det kan du inte med ett färdig chip...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

Hej,


Okej, det låter ju mycket bättre med piggyback isf.. finns det någon hemsida som du kan skicka länk till kanske? =) jag har sportfilter och sportkatalysator i bilen..änn så länge. Är det inte onödigt med piggyback med dessa få justeringar? eller vad tycker du?

mvh//Robert
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ett alternativ till chip
http://www.tsmotor.com/dot5/index.php
kolla fliken unichip...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply