Att chippa en Clio Sport 2.0 -02 ?
Moderator: Forumpolisen
Att chippa en Clio Sport 2.0 -02 ?
Hej,
Tänkte höra om det är värt pengarna och "hippa / mappa" min bil?
Det kostar endå 4-5 tusen att utföra detta och dom påstår att det skall ge 15 extra hk och 20 extra nm.
Tror man på siffrorna och är det prisvärt? kanske någon som chippat sin clio och känner skillnad? Det är ju trots allt en sugmotor =)
Mvh//Robert !
Tänkte höra om det är värt pengarna och "hippa / mappa" min bil?
Det kostar endå 4-5 tusen att utföra detta och dom påstår att det skall ge 15 extra hk och 20 extra nm.
Tror man på siffrorna och är det prisvärt? kanske någon som chippat sin clio och känner skillnad? Det är ju trots allt en sugmotor =)
Mvh//Robert !
några 15 hk för chippning får du inte.
Jag köpte grupp N boxen med tillhörande insugsrör detta tillsammans med grupp N avgas skulle ge max 15 hk (vad det ger vet inte jag, men jag tvivlar på siffran) fick det billigt men tycker inte att det är värt prislappen, den drar lite mer på höga varv och varvar mera.
Jag köpte grupp N boxen med tillhörande insugsrör detta tillsammans med grupp N avgas skulle ge max 15 hk (vad det ger vet inte jag, men jag tvivlar på siffran) fick det billigt men tycker inte att det är värt prislappen, den drar lite mer på höga varv och varvar mera.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=32532
Fächerkrümmer aus Edelstahl + Stahlkat. für Clio2 2,0l 16V RS Phase1+2 (F4R-Motor), ohne TÜV
H25762CL2
Dieser Fächerkrümmer mit Stahlkat. mobilisiert beim Clio2 RS Phase1+2 bis zu 15PS Mehrleistung in Verbindung mit einer Carbon Airbox und einer Steuergeräteanpassung.
Im Lieferumfang enthalten ist ein Fächerkrümmer 4-2-1, ein Edelstahl-Katalysator. Ohne TÜV!
Med ett annat luftfilter (BMC CDA-Kit tex) och mappning ska det ge cirka 15 hästar. Men om det är värt 1025 Euro + kostnaden för luftfilterboxen och mappningen är en annan fråga?
Ett annat för 1536 Euro:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=19044
Ska ge cirka 20 hk.
Fächerkrümmer aus Edelstahl + Stahlkat. für Clio2 2,0l 16V RS Phase1+2 (F4R-Motor), ohne TÜV
H25762CL2
Dieser Fächerkrümmer mit Stahlkat. mobilisiert beim Clio2 RS Phase1+2 bis zu 15PS Mehrleistung in Verbindung mit einer Carbon Airbox und einer Steuergeräteanpassung.
Im Lieferumfang enthalten ist ein Fächerkrümmer 4-2-1, ein Edelstahl-Katalysator. Ohne TÜV!
Med ett annat luftfilter (BMC CDA-Kit tex) och mappning ska det ge cirka 15 hästar. Men om det är värt 1025 Euro + kostnaden för luftfilterboxen och mappningen är en annan fråga?
Ett annat för 1536 Euro:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=19044
Ska ge cirka 20 hk.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
200 "riktiga" hästar kommer att kosta en bra slant.
Tycker inte att man ska stirra sig blind på effekten.
Jag skulle aldrig kunna motivera att lägga så mycket pengar på maskin innan jag förbättrat bilen i övrigt. Vad har du gjort innan för att få bilen snabbare? På motorsidan kan en portmatchning av insugningsröret samt en öppnare slutdämp vara vettigt.
För att åka kvickare med Clion torde väl vettiga investeringar/förbättringar komma i ungefär följande ordning:
Fjädrar.
Bromsar.
Däck (och camberjustering).
Oljekylare.
Stötdämpare (och ännu värre fjädrar).
Diffbroms.
Stol & ratt.
Båge eller bur.
Effekthöjning.
Tycker inte att man ska stirra sig blind på effekten.
Jag skulle aldrig kunna motivera att lägga så mycket pengar på maskin innan jag förbättrat bilen i övrigt. Vad har du gjort innan för att få bilen snabbare? På motorsidan kan en portmatchning av insugningsröret samt en öppnare slutdämp vara vettigt.
För att åka kvickare med Clion torde väl vettiga investeringar/förbättringar komma i ungefär följande ordning:
Fjädrar.
Bromsar.
Däck (och camberjustering).
Oljekylare.
Stötdämpare (och ännu värre fjädrar).
Diffbroms.
Stol & ratt.
Båge eller bur.
Effekthöjning.
Ja nu är det ju så att jag vill ha bilen på gata och inte på bana =) ja tycker väghållningen och bromsarna duger mycket bra. Jaa jag har ju inte gjort någonting på bilen ännu, det är ju orginal sportavgassystem på bilen så det vill jag inte köpa till. Luftfilter är som sagt beställt... och jag funderar på chipp eller grenrör beroende vad som ger bäst effekt =)
Mvh//Robert
Mvh//Robert
Att få 200 hk kommer att kosta. Att trimma sugmotor är dyrt.
Satsa på ett öppet luftfilter med avskärming samt en annan slutdämpare så kommer bilen låta roligare och det känns som det går fortare. Effektmässigt ger inte sådana saker speciellt mycket.
Om du vill ha lite mer så satsa på en portmatchning samt mappning av bilen. Att tro att detta kommer att bli några 30 hk är bara att glömma men lite kan det ju självklart ge.... men är det värt priset?
Satsa på ett öppet luftfilter med avskärming samt en annan slutdämpare så kommer bilen låta roligare och det känns som det går fortare. Effektmässigt ger inte sådana saker speciellt mycket.
Om du vill ha lite mer så satsa på en portmatchning samt mappning av bilen. Att tro att detta kommer att bli några 30 hk är bara att glömma men lite kan det ju självklart ge.... men är det värt priset?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
jag körde min gammla sport på rulle med chipp filter R-däck det gav 220 nm vid 5800 och 178 hk i motorn vid 7000 på fyrans-växel ville att han skulle tra den på 3:an men det spann bara på rullen... intervallen 4000 -7000 rpm kördes med ett grupp N system så kommer efekten lite tidigare å håller långre jag varvar till 8000 rpm...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
En Clio Sport kommer aldrig bli snabb på gatan eller raktframåka. För att ha roligast och utnyttja bilen till fullo är att ta med den till bana eller koner där den kommer till sin rätta. Köp en annan bil om du vill åka fort rakt fram. För 20hk extra kommer inte göra underverk för acc
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1565
Jag tror mer på detta än ett chip om jag ska vara ärlig. Det bästa om du vill ha mer efekt är väl att montera turbo eller kompressor kanske rent ut av lustgas??
Jag tror mer på detta än ett chip om jag ska vara ärlig. Det bästa om du vill ha mer efekt är väl att montera turbo eller kompressor kanske rent ut av lustgas??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower