Kamremshaveri clio -92

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jennetoft
Posts: 4
Joined: 21 Jul 2007, 18:36
Location: mora

Kamremshaveri clio -92

Post by jennetoft »

Hej.. vet nån om jag måste byta topp om kamremmen har gått av på en renault clio -92? är det svårt?? har bytt nån kamrem då och då men aldrig på en renault, såg att det satt et motorfäste presis vid kamremmen är den bara att ta bort?
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ja :( Byta topp eller iallafall byta ventiler och fräsa säten beroende på hur duktig du är.
5 år eller 12000 mil är bytesfrekvensen på kamrem hos renault. 5år gäller även om bilen inte körts en meter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jennetoft
Posts: 4
Joined: 21 Jul 2007, 18:36
Location: mora

Post by jennetoft »

jo köpte presis bilen och då hade den redan smällt av.. har pratat med några och endel säger att toppen är hel och andra säger att den bör bytas.. har skruvat loss ventilkopan, men man lär vell av med toppen för att se??
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Toppen är säkert hel men ventilerna krokiga. Sätter du dit nya ventiler och fräser ventilsätena så funkar den igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jennetoft
Posts: 4
Joined: 21 Jul 2007, 18:36
Location: mora

Post by jennetoft »

okey det blir till att skruva inatt då..
jennetoft
Posts: 4
Joined: 21 Jul 2007, 18:36
Location: mora

Post by jennetoft »

det finns inget sätt att kolla om dom är krokiga? lossa på dom och känna fall dom "glider" lätt fram och tillbaka??
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Du kan ju se hur ventilspelet blivit flera millimeter där ventiltalriken är krokig.
Du kan också ställa kammen så att båda ventilerna i den cylindern ska vara stängda och sedan koppla tryckluft i tändstifthålet.Är det inte tätt så blåser det i insuget eller avgaset eller både och.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

jennetoft wrote:det finns inget sätt att kolla om dom är krokiga? lossa på dom och känna fall dom "glider" lätt fram och tillbaka??
Glider lätt i ventilstyrningen kan de göra trots att talriken är krokig.
Ventilskaftet kan vara rakt men ventiltalriken är stukad och sitter då snett på skaftet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply