Laguna problem!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Kanskje lite dum fråga, men har du kollat brensel trykk (3.5 bar) og fuel pump flow (80-120 ltr/timme) samt at det finns korrekte tendpluggar monterat (Bosch FGR 8M QPE / 1mm gap)

lite extra info:

Om det finns fel på et av potensiometerna på gasspedalen økas varv til 1200rpm

Om det finns fel på et av gasspjeld pot går den i limp home med mellan 900-1400rpm

Pressostaten til servostyrningen ger også et signal til ecu om at justera rpm under vissa vilkår (under arbete)

Om laddspenningen/batteri sjunker under 12v vil varv økas upptil 1500rpm
Från Granna-landet vest
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Du kan i tillegg forsøka kalibrera gasspjeld-motorn:

1 - tending på i minimum 5 sec (inte starta bilen)
2 - skru av tendingen
3 - venta medan computeren lagrar nye varde (inte rør nånting)
- om den er kald, venta minimum 10 sec
- om den er varm (90* ->) venta minimum 130 sec
4 - starta bilen og låt den gå på tomgång minst 1 min før att stabilisera luft leak innan du åker ivag for en provtur.
Från Granna-landet vest
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Tack för infon.

Den är servad (15000mil) med ny bränslepump och filter.
Last edited by Mangi on 02 Aug 2007, 23:56, edited 2 times in total.
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Bilens typ (KG0D ?) och motor typ (L7X ?)
Från Granna-landet vest
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

VF1 KGODOB motor L7X
Last edited by Mangi on 20 Jul 2007, 10:10, edited 1 time in total.
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Du har 2 solenoider, en till var sida. Dessa skal oppna (aktiveras) och sleppa olja till styrningen mellan 1500-4500rpm om motortemp er høgre enn -40* och luft-temp høgre enn -30* men bara om det inte finns nåt fel på insprut (2 sec delay efter start). Detta fungerar on-off men hur mycket vet jag inte, kolla om begge henger med ok.
Från Granna-landet vest
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

TACK för all info!!
Last edited by Mangi on 02 Aug 2007, 23:57, edited 2 times in total.
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Dialogys NT menar 2 solenoid medan delbild visar bara 1

Kan den stå kvar aktiverad (jammed open) ?
Last edited by renx on 15 Jul 2007, 23:54, edited 1 time in total.
Från Granna-landet vest
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Då kan det vara rätt att jag har en ventil.
Last edited by Mangi on 02 Aug 2007, 23:57, edited 2 times in total.
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Min endring kom presis med ditt svar,
kan solenoid stå kvar i aktiverat posisjon ?
Det skal ei heller skada att kalibrera gas-spjeld en gång som nevnt i tidligare post.
Från Granna-landet vest
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Hur kalibrera man gasspjället?
Last edited by Mangi on 02 Aug 2007, 23:58, edited 2 times in total.
renx
Posts: 43
Joined: 15 Jul 2007, 22:17
Location: Granna-land

Post by renx »

Om du tar tid och Leser noen poster tilbake så ser du hur
Från Granna-landet vest
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Sorry. Jag missade det svaret!

Jag ska prova att försöka kalibrera på det sätt du uppger under dagen.
Last edited by Mangi on 02 Aug 2007, 23:58, edited 2 times in total.
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Nu har jag provat att kalibrera den (2 ggr) både kall och varm och det blev lite bättre..
FLER tips mottages tacksamt eller köp skiten billigt av mig!
Last edited by Mangi on 20 Jul 2007, 10:11, edited 1 time in total.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Det är inte bara en vaccumläcka någonstans?
Kolkanistern som ska fånga avdunstande kolväten från tanken "vädras ur" via en slang till insuget när motorn går och där brukar finnas en magnetventil som ska öppna först över ett visst varvtal så att inte tomgången blir lidande. Kanske den ventilen som öppnar vid 1000 varv? Testa att plugga slangen... prova plugga slangen till bromsservot också
Vevhusventilationen brukar ha strypningar i rören, kan någon sådan kommit bort vid reparationen? Har du EGR-ventil förresten?
Ska verkligen kamaxelstyrningen kunna ge motorstopp, tror bara den ändrar tiderna marginellt men jag kan ha fel...
Post Reply