Laguna problem!
Moderator: Forumpolisen
Kanskje lite dum fråga, men har du kollat brensel trykk (3.5 bar) og fuel pump flow (80-120 ltr/timme) samt at det finns korrekte tendpluggar monterat (Bosch FGR 8M QPE / 1mm gap)
lite extra info:
Om det finns fel på et av potensiometerna på gasspedalen økas varv til 1200rpm
Om det finns fel på et av gasspjeld pot går den i limp home med mellan 900-1400rpm
Pressostaten til servostyrningen ger også et signal til ecu om at justera rpm under vissa vilkår (under arbete)
Om laddspenningen/batteri sjunker under 12v vil varv økas upptil 1500rpm
lite extra info:
Om det finns fel på et av potensiometerna på gasspedalen økas varv til 1200rpm
Om det finns fel på et av gasspjeld pot går den i limp home med mellan 900-1400rpm
Pressostaten til servostyrningen ger også et signal til ecu om at justera rpm under vissa vilkår (under arbete)
Om laddspenningen/batteri sjunker under 12v vil varv økas upptil 1500rpm
Från Granna-landet vest
Du kan i tillegg forsøka kalibrera gasspjeld-motorn:
1 - tending på i minimum 5 sec (inte starta bilen)
2 - skru av tendingen
3 - venta medan computeren lagrar nye varde (inte rør nånting)
- om den er kald, venta minimum 10 sec
- om den er varm (90* ->) venta minimum 130 sec
4 - starta bilen og låt den gå på tomgång minst 1 min før att stabilisera luft leak innan du åker ivag for en provtur.
1 - tending på i minimum 5 sec (inte starta bilen)
2 - skru av tendingen
3 - venta medan computeren lagrar nye varde (inte rør nånting)
- om den er kald, venta minimum 10 sec
- om den er varm (90* ->) venta minimum 130 sec
4 - starta bilen og låt den gå på tomgång minst 1 min før att stabilisera luft leak innan du åker ivag for en provtur.
Från Granna-landet vest
Du har 2 solenoider, en till var sida. Dessa skal oppna (aktiveras) och sleppa olja till styrningen mellan 1500-4500rpm om motortemp er høgre enn -40* och luft-temp høgre enn -30* men bara om det inte finns nåt fel på insprut (2 sec delay efter start). Detta fungerar on-off men hur mycket vet jag inte, kolla om begge henger med ok.
Från Granna-landet vest
Det är inte bara en vaccumläcka någonstans?
Kolkanistern som ska fånga avdunstande kolväten från tanken "vädras ur" via en slang till insuget när motorn går och där brukar finnas en magnetventil som ska öppna först över ett visst varvtal så att inte tomgången blir lidande. Kanske den ventilen som öppnar vid 1000 varv? Testa att plugga slangen... prova plugga slangen till bromsservot också
Vevhusventilationen brukar ha strypningar i rören, kan någon sådan kommit bort vid reparationen? Har du EGR-ventil förresten?
Ska verkligen kamaxelstyrningen kunna ge motorstopp, tror bara den ändrar tiderna marginellt men jag kan ha fel...
Kolkanistern som ska fånga avdunstande kolväten från tanken "vädras ur" via en slang till insuget när motorn går och där brukar finnas en magnetventil som ska öppna först över ett visst varvtal så att inte tomgången blir lidande. Kanske den ventilen som öppnar vid 1000 varv? Testa att plugga slangen... prova plugga slangen till bromsservot också
Vevhusventilationen brukar ha strypningar i rören, kan någon sådan kommit bort vid reparationen? Har du EGR-ventil förresten?
Ska verkligen kamaxelstyrningen kunna ge motorstopp, tror bara den ändrar tiderna marginellt men jag kan ha fel...