Turbo
Moderator: Forumpolisen
Turbo
Hej
Verkar som min turbo är på väg att ge upp det är en massa olja i insugningsröret , nu undrar jag vad som händer med intercoolern , det lär ju vara olja i den oxå men troligtvis inga metallbiter eller nått sånt från turbon , kan man spola ur den eller måste jag byta den oxå eller kan jag köra med den som den är?
Verkar som min turbo är på väg att ge upp det är en massa olja i insugningsröret , nu undrar jag vad som händer med intercoolern , det lär ju vara olja i den oxå men troligtvis inga metallbiter eller nått sånt från turbon , kan man spola ur den eller måste jag byta den oxå eller kan jag köra med den som den är?
Laguna 1,9 dci 2002
Låter det om den? Kan ju bero på Egr ventilen. Om turbon rasar måste du byta intercoolern byter du innan så räcker det med att skölja, om turbon inte har börjat skära i lagret. Eftersom det kan bli hiskeligt dyrt saå skulle jag lämna in bilen till en bra verkstad som får kolla det. o andra sidan om du har bra försäkring och prylarna rasar går det på motorförsäkringen. (14000 mil volvia)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
De flesta dieslar med turbo slabbar rätt mycket olja i insuget. Är du säker på att oljan kommer ifrån turbon? vanligare att det är vevhusventilationen och oljefällan som inte funkar riktigt. Att man har rätt sort olja är också absolut nödvändigt och den är bytt som den ska så det inte är något slabb som orsakar vevhuskompression och följer med i vevhusventilationen.
På Citron Xantia så är det några packningar till insuget som man byter så funkar vevhusventilationen riktigt igen.
På Citron Xantia så är det några packningar till insuget som man byter så funkar vevhusventilationen riktigt igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
inte säker var oljan kommer ifrån , bara "bymekanikern" som trodde det var turbon , men han är nog ingen expert på det området , men det kommer rätt mycke olja , trodde det var packboxen på vevaxeln men det var tydligen från insugningsröret det kom , men det skulle ju va bra om det var nått enklare än turbon , undrar hur man kollar om vevhusventilationen som orsakar problemet
Laguna 1,9 dci 2002