Turbo

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
stefanus

Turbo

Post by stefanus »

Hej
Verkar som min turbo är på väg att ge upp :( det är en massa olja i insugningsröret , nu undrar jag vad som händer med intercoolern , det lär ju vara olja i den oxå men troligtvis inga metallbiter eller nått sånt från turbon , kan man spola ur den eller måste jag byta den oxå eller kan jag köra med den som den är?
Laguna 1,9 dci 2002
chh

Post by chh »

Låter det om den? Kan ju bero på Egr ventilen. Om turbon rasar måste du byta intercoolern byter du innan så räcker det med att skölja, om turbon inte har börjat skära i lagret. Eftersom det kan bli hiskeligt dyrt saå skulle jag lämna in bilen till en bra verkstad som får kolla det. o andra sidan om du har bra försäkring och prylarna rasar går det på motorförsäkringen. (14000 mil volvia)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
stefanus

Post by stefanus »

det låter inte nått ..
Laguna 1,9 dci 2002
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

De flesta dieslar med turbo slabbar rätt mycket olja i insuget. Är du säker på att oljan kommer ifrån turbon? vanligare att det är vevhusventilationen och oljefällan som inte funkar riktigt. Att man har rätt sort olja är också absolut nödvändigt och den är bytt som den ska så det inte är något slabb som orsakar vevhuskompression och följer med i vevhusventilationen.
På Citron Xantia så är det några packningar till insuget som man byter så funkar vevhusventilationen riktigt igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
stefanus

Post by stefanus »

inte säker var oljan kommer ifrån , bara "bymekanikern" som trodde det var turbon , men han är nog ingen expert på det området , men det kommer rätt mycke olja , trodde det var packboxen på vevaxeln men det var tydligen från insugningsröret det kom , men det skulle ju va bra om det var nått enklare än turbon , undrar hur man kollar om vevhusventilationen som orsakar problemet
Laguna 1,9 dci 2002
chh

Post by chh »

Glömde skriva att det finns en OTS från Renault angående den modellen du har. 5år 15000mil har jag för mig att det var gällande turbo+intercooler. Har du tittat på intercoolen så den inte har svullnat? Prata med Renault.
stefanus

Post by stefanus »

Den före ägaren hade bytt både turbo och intercooler inte säker på när det var bytt men nu har bilen gått 21000 mil. men det finns väl registrerat på verkstan när det är bytt , kan det gälla 15000 mil från det bytet ?eller gäller det bara en gång?
Laguna 1,9 dci 2002
chh

Post by chh »

Inte en aning, men skulle tippa på 1x.
stefanus

Post by stefanus »

en dum fråga kanske men vad har egr ventilen med turbon å göra ?
Laguna 1,9 dci 2002
Post Reply