Finns det någon seriös vettig Renault verkstad i Lund/Eslöv?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Locked
Mangi

Finns det någon seriös vettig Renault verkstad i Lund/Eslöv?

Post by Mangi »

Kan inte få min Laguna II V6 -02 att gå som den ska!
Litar inte på Bilia då de försökt blåsa mig duktigt en gång tidigare.

Tacksam för seriösa tips!!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
chh

Post by chh »

vad är problemet med bilen?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mangi

Post by Mangi »

Om jag "gasar" snabbt från tomgång hör man ett "bröl" (litesom öppet filter) som låter som tjuvluft och motorn kan hacka till ibland t.o.m "spika".
Över 2000 varv märker man inte det men motron rycker och skakar när man släpper gasen från 3-4000 varv.

Om den har stått länge (över natten) så har den börjat att tappa kraften helt när man ska i väg från stopp. Över ca 2000varv kommer kraften tillbaka.

MEN om den blir Riktigt varm (efter 20-30) minuter har bilen fått tillbaka sin kraft i hela registret. Men den har ända samma symtom vid stillastående och gaspådrag från tomgång.

Mvh
Leif
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Ruben

Post by Ruben »

Kan det vara "Dephaser pulley" problemet. Det är ett kamdrev som kan ändra vinkeln mellan drevet och kammen till insugsventilerna. Den ska ändra läge vid 1500rpm.

Jag är inte ens säker på att din bil har en "dephaser" men det är tydligen ett vanligt fel på renault motorer som kan ge de symptom som du har.

MVH / Ruben
Ruben Jönsson - Svedala
chh

Post by chh »

Insugs röret är av plast, en del har fått hårfina sprickor i det.. kan vara det. (går att smälta ihop igen), då får motorn tjuvlust lite då ich då.
Mangi

Post by Mangi »

jag granskade insuget när jag hade det av (samtidigt bytte jag en tändspole/stift och insugspackning) och såg inga sprickor.
trodde ett tag att jag hade hittat felet när jag fann avbrutna slangar till "andningsröret" som är kopplat till insuget.
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
chh

Post by chh »

sk*t när det krånglar... Lambdan/soppa pump kanske.. Blir det inga felkoder?
Mangi

Post by Mangi »

jag har bara haft bilen i ca. 1 månad så jag vet inte så mycket om en sådan här modell, mer än det jag har "absorberat" via internet.

den är servad hos Volvo i Eslöv för ca 200 mil sedan (15000mil service) och då bytades bl.a bränslepump och filter.

sitter det vakumgrejor på insprutningen också. ser ut som två långa plastkanaler ovanpå spridarna (tror jag det är)

är ju intresserad av att lära mig mer då jag jobbat som tekniker (elektronik/radio/videi/tv) i 30 år
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
chh

Post by chh »

Har du köpt den privat? Annars är det bara o köra den till bilfirma och skrika DO THE FIX !! 8)
Mangi

Post by Mangi »

den köptes privat av en franskfödd kille som flyttade tillbaka till Frankrike
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
chh

Post by chh »

När det är fel som uppstår under färd osv så kan det vara ide att låta Renault koppla upp en dator underfärd. Då kan datorn övervaka alla parameterar, då brukar man kunna hitta felet snabbt.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Locked