Hjälp avgasvärden?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 8
- Joined: 20 Mar 2007, 13:47
Hjälp avgasvärden?
Hej.
Har sökt lite på detta forum men inte hittat nåt som hjälper. Frun har en Scenic -98 1.6 RN med 18 000 mil på mätaren. Vid besiktning fick jag anmärkning på hög CO-halt. Kollade felkoder och lambdasond hade gett upp, bytte den och kollade avgasvärden= inte ok, bättre blev det men inte tillräckligt. Kollade runt lite och gjorde sen service på den, olja, filter, tändstift, luftfilter osv. Åkte till bilprovningen, men nej då, inte denna gången heller. Höga co-värden både på tomgång och 2500 varv. Och dessutom hög HC!
CO 0,6 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 153 (100)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03) =OK
Vad tusan ska jag göra? MAP-givare är OK, vaccumslangar också, katalysatorn har dom kollat på verkstaden. Tomgången är lite orolig på den ibland, men det var mycket värre tidigare, hittade en vaccumslang till MAP-givaren som var brusten.
Hjälp och tips mottages tacksamt, om några dagar är det körförbud på den....
Har sökt lite på detta forum men inte hittat nåt som hjälper. Frun har en Scenic -98 1.6 RN med 18 000 mil på mätaren. Vid besiktning fick jag anmärkning på hög CO-halt. Kollade felkoder och lambdasond hade gett upp, bytte den och kollade avgasvärden= inte ok, bättre blev det men inte tillräckligt. Kollade runt lite och gjorde sen service på den, olja, filter, tändstift, luftfilter osv. Åkte till bilprovningen, men nej då, inte denna gången heller. Höga co-värden både på tomgång och 2500 varv. Och dessutom hög HC!
CO 0,6 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 153 (100)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03) =OK
Vad tusan ska jag göra? MAP-givare är OK, vaccumslangar också, katalysatorn har dom kollat på verkstaden. Tomgången är lite orolig på den ibland, men det var mycket värre tidigare, hittade en vaccumslang till MAP-givaren som var brusten.
Hjälp och tips mottages tacksamt, om några dagar är det körförbud på den....
Micke Ljunggren, Alvesta
När motorn gått på fel blandning en längre tid så har katalysatorn "mättats" och man måste köra bilen MYCKET hårt ca: en 1/2 timme. Fullgas accelerationer och inte växla förrän vid maxvarv,långa intervaller med maxvarvkörning med belastning, 3'n 4'n växel. (hjälper alltså inte att tokvarva på friläge). I vissa fall får man byta kattet ändå (finns universal som inte kostar skjortan). På diagnos instrument kan man utläsa blandningskorrigering, det underlättar vid felsökning lika så O2 värdet på avgastesten.
Vid mätning av avgaserna så skall bilen vara ordentligt varmkörd OCH kylfläkten startat minst 2ggr enligt Renault's mätanvisningar.
Detta slarvar bilprovningen alltid med.
Vid mätning av avgaserna så skall bilen vara ordentligt varmkörd OCH kylfläkten startat minst 2ggr enligt Renault's mätanvisningar.
Detta slarvar bilprovningen alltid med.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 8
- Joined: 20 Mar 2007, 13:47
Vilket värde har den lägsta då?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 8
- Joined: 20 Mar 2007, 13:47
Justera du ventilerna innan du krabbar mer med den.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 8
- Joined: 20 Mar 2007, 13:47
Felaktitigt ventilspel GER fel avgasvärden. Om det vore en repa i cylinern så skulle det ju orsakats av ett främmande föremål och vem har lagt dit det??
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 8
- Joined: 20 Mar 2007, 13:47
Ventiljustering utförd, inga ventiler behövdes justeras! Tillbaka på ruta ett? Kanske inte, oljan jag bytte för två veckor sen (Mobil delsyntet 10W40) var tjock som sirap??? Ska jag byta oljan igen och köra i nåt typ Engine Flush? Vad kan kompressionsskillnaden bero på då?
Kan detta med oljan förklara det tillkommna felaktiga HC-värdet den andra ombesiktningen? Oljebytet var ju mellan ombesiktning ett och två... Men det förklarar ju inte de höga CO-halterna från början!!!
Kan detta med oljan förklara det tillkommna felaktiga HC-värdet den andra ombesiktningen? Oljebytet var ju mellan ombesiktning ett och två... Men det förklarar ju inte de höga CO-halterna från början!!!
Micke Ljunggren, Alvesta