Hjälp avgasvärden?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Hjälp avgasvärden?

Post by MickDundee »

Hej.
Har sökt lite på detta forum men inte hittat nåt som hjälper. Frun har en Scenic -98 1.6 RN med 18 000 mil på mätaren. Vid besiktning fick jag anmärkning på hög CO-halt. Kollade felkoder och lambdasond hade gett upp, bytte den och kollade avgasvärden= inte ok, bättre blev det men inte tillräckligt. Kollade runt lite och gjorde sen service på den, olja, filter, tändstift, luftfilter osv. Åkte till bilprovningen, men nej då, inte denna gången heller. Höga co-värden både på tomgång och 2500 varv. Och dessutom hög HC!

CO 0,6 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 153 (100)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03) =OK

Vad tusan ska jag göra? MAP-givare är OK, vaccumslangar också, katalysatorn har dom kollat på verkstaden. Tomgången är lite orolig på den ibland, men det var mycket värre tidigare, hittade en vaccumslang till MAP-givaren som var brusten.

Hjälp och tips mottages tacksamt, om några dagar är det körförbud på den....
Micke Ljunggren, Alvesta
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

När motorn gått på fel blandning en längre tid så har katalysatorn "mättats" och man måste köra bilen MYCKET hårt ca: en 1/2 timme. Fullgas accelerationer och inte växla förrän vid maxvarv,långa intervaller med maxvarvkörning med belastning, 3'n 4'n växel. (hjälper alltså inte att tokvarva på friläge). I vissa fall får man byta kattet ändå (finns universal som inte kostar skjortan). På diagnos instrument kan man utläsa blandningskorrigering, det underlättar vid felsökning lika så O2 värdet på avgastesten.
Vid mätning av avgaserna så skall bilen vara ordentligt varmkörd OCH kylfläkten startat minst 2ggr enligt Renault's mätanvisningar.
Detta slarvar bilprovningen alltid med.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Post by MickDundee »

Idag gjorde jag kompprov på Scenicen. I 3:e cyl var det ungefär 1 kilo lägre än i de övriga, som var OK. Förändrar det läget? Ventilspel inte kollat på grund av avsaknad av rätt torxnyckel...

Ideer?
Micke Ljunggren, Alvesta
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vilket värde har den lägsta då?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Post by MickDundee »

Värde och värde, billig kompmätare som jag inte litar på resultatmässigt på, men den slår lika i alla fall, därmed kan man se skillnaden. Men ungefär så här: Första försök 5-6, andra 10, de andra tre cylindrarna låg på 7-8 resp 12.
Micke Ljunggren, Alvesta
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Justera du ventilerna innan du krabbar mer med den.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Post by MickDundee »

Ventiljustering kommer att ske i morgon em, men en mekaniker jag pratade med i dag sa att om det berodde på felaktig ventiljustering, så skulle bilen gå illa, och det gör den inte. Han trodde istället på en repa i cylindern, kan det vara så illa?
Micke Ljunggren, Alvesta
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Felaktitigt ventilspel GER fel avgasvärden. Om det vore en repa i cylinern så skulle det ju orsakats av ett främmande föremål och vem har lagt dit det??
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
MickDundee
Posts: 8
Joined: 20 Mar 2007, 13:47

Post by MickDundee »

Ventiljustering utförd, inga ventiler behövdes justeras! Tillbaka på ruta ett? Kanske inte, oljan jag bytte för två veckor sen (Mobil delsyntet 10W40) var tjock som sirap??? Ska jag byta oljan igen och köra i nåt typ Engine Flush? Vad kan kompressionsskillnaden bero på då?

Kan detta med oljan förklara det tillkommna felaktiga HC-värdet den andra ombesiktningen? Oljebytet var ju mellan ombesiktning ett och två... Men det förklarar ju inte de höga CO-halterna från början!!!
Micke Ljunggren, Alvesta
Post Reply