Fjäderbensstag

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Fjäderbensstag

Post by fuzzion »

Har man någon nytta av att montera ett bakre fjäderbensstag?
Vad ska man välja i så fall, stål eller aluminium?

Aluminium är lättare men stål känns ju mer gediget.
I dagsläget lutar det åt stål om jag bestämmer mig för att köpa ett.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

jag hade valt alu det ska du bara ta upp krafter mellan fjäderbenstornen
I-I det e ju bara - den kraften som den motvärkar om du förstår var jag vill komma :?
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Fram kan man, har jag förstått, testa om ett fjäderbensstag gör nyyta genom att mäta mellan två punkter på fjäderbenstornen och sedan hissa upp bilen på ett lämpligt ställe (tex. motorbalken) och mäta mellan samma punkter igen, och se om det skiljer mellan måtten. Gör det det så monterar man ett stag och mäter igen.

Borde väl gå att omarbeta så att man kan prova bak med?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Post Reply