Vanliga läckage i kylning till klimatanläggning?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
KalleJ

Vanliga läckage i kylning till klimatanläggning?

Post by KalleJ »

Lagom till sommarvärmen har klimatanläggningen på min Laguna II -02 1,8 Euroline slutat kyla...
Enligt Mekonomenverkstad så finns inga felkoder så kompressorn borde vara hel. De trodde på att testa att fylla på ny kylgas eftersom de menar på att gasen ofta "pysläcker" över tid... Volvoverkstaden vägrar att bara fylla utan hävdar istället att det är en läcka som måste hittas och tätas först. De ville ha 800 spänn bara för felsökning...
Någon som har koll på om det finns några "kända" läckage i klimatanläggningen och vad delar att byta i så fall kan tänkas gå på?
Laguna II-02 1,8 Euroline (kombi)
chh

Post by chh »

Det är ett visst naturligt läckage, lite olika beroende på bil. Om man har en äldre bil och aldrig har kollat så kan fyllning räcka men en 02a känns lite väl ny. Har hört att en del Renault bilar har blivit för dåligt fyllda från fabrik, det + naturligt läckage på 4-5år skulle kunna göra att du hamnar underkritiska nivån.
Jag personligen skulle nog låta Volvo göra ett läckage test iaf. Det kan vara kompressorfel även om det inte ger felkod. Hos en del har förångaren läckt.

Har du ACC ? Om ja så har det hänt att ställmotor har lagt av så bilen ger fullvärme istället för acns kyla.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
KalleJ

Post by KalleJ »

Har ACC där kompressorn av någon anledning är bytt 2003 (tidigare ägare)...nog verkar det som att fyra år är väl kort för naturligt läckage att få ner nivån under den kritiska...
Har inga problem med värmedelen; anläggningen fungerar som den ska förutom att den inte kyler...dvs. har "kalluft" som är ungefär samma temp som om jag inte haft ACC...

Är kylgasen någon gång i vätsketillstånd i anläggningen? Har noterat en liten pöl/lätt droppande vid framkanten av vänster framskärm när bilen är parkerad i lutning vänster; doftar som spolarvätska fast inte lika skarpt. Kan detta ha någon med ACC'n att göra tro?
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Köldmediet är i vätskeform under ungefär halva flödescykeln. Det är den fasskillnaden som gör att det blir kallt...

Angående vätskepölen är det inte något läckage från systemet. Det är kondensvatten som bildas pga att varm fuktig luft kyls ner under daggpunkten. En varm fuktig dag kan det bli rätt mycket vatten som kondenseras.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Arctic_1

Post by Arctic_1 »

Nog kan det bli lekage på nyare bilar, en kompis ager en xc70 registrerad sent i 2002 och den måste nu in på eftersyn av ac'n .
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
Falkenrejsing

Post by Falkenrejsing »

Angående läkagetestet så är det helt enkelt så att är sytemet tomt så måste det enligt lag läckagetestas innan påfyllning. Det hjälper alltså inte att veta var det brukar kunna läcka.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
roger

Re: Vanliga läckage i kylning till klimatanläggning?

Post by roger »

KalleJ wrote:Lagom till sommarvärmen har klimatanläggningen på min Laguna II -02 1,8 Euroline slutat kyla...
Enligt Mekonomenverkstad så finns inga felkoder så kompressorn borde vara hel. De trodde på att testa att fylla på ny kylgas eftersom de menar på att gasen ofta "pysläcker" över tid... Volvoverkstaden vägrar att bara fylla utan hävdar istället att det är en läcka som måste hittas och tätas först. De ville ha 800 spänn bara för felsökning...
Någon som har koll på om det finns några "kända" läckage i klimatanläggningen och vad delar att byta i så fall kan tänkas gå på?
Jag har samma problem och skall (när jag får tid) kontakta Avantia , enl de uppgifter jag hört så skall dom vara seriösa , en felsökning kostar 600:- och då har dom fått reda på vad det är för fel sedan gäller det ju att delvis själv eller med hjälp kunna bedömma om det kan vara så enkelt som packningar eller exvis läckage i förångaren.Avantia finns representerade på många orter.www.avantia.se
rlu
KalleJ

Post by KalleJ »

Avantia var ett bra tips!
Trevliga att ha att göra med och bra priser på delar.
Tackar! :D
Jörgen

Post by Jörgen »

Läckaget kan mycket väl komma av att kondensorn drabbats av allvarlig korrision pga vägsalt och bristfällig placering från tillverkaren.

Min höll 5 år och fick bytas nu i veckan till en kostnad av 8500 kr på Avantia!

Hälsningar Jörgen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

För att kondensorn skall få kylning MÅSTE den sitta ute och framme på bilen. Så är det.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jörgen wrote:Läckaget kan mycket väl komma av att kondensorn drabbats av allvarlig korrision pga vägsalt och bristfällig placering från tillverkaren.

Min höll 5 år och fick bytas nu i veckan till en kostnad av 8500 kr på Avantia!

Hälsningar Jörgen
det är inte renault som saltat vägarna ,dessutom kan man spola ordentligt i grillen när man tvättar bilen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jörgen

Post by Jörgen »

Vem som saltar vägarna är kanske av mindre betydelse, konsekvensen är densamma.

Jörgen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jörgen wrote:Vem som saltar vägarna är kanske av mindre betydelse, konsekvensen är densamma.

Jörgen
ja och konsekvensen blir den samma oavsett vilket märke det är på bilen..det var det jag ville komma till...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Aquila

Post by Aquila »

Kan ju bli dyrt med reparationer i luftkonditioneringssystemet. Har inte din bil gått för långt bör du kunna ta det som en skada i din maskinskadeförsäkring. Värt att kolla!

Kent
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
Post Reply