Tändstift Espace V6 00

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mike.S
Posts: 15
Joined: 06 May 2007, 10:40

Tändstift Espace V6 00

Post by Mike.S »

Hej, någon som vet vad det är för tändstift till en espace V6 2000 och om det är knepigt att byta dom.............
User avatar
malmberg
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2007, 21:20

Tändstift

Post by malmberg »

Stiften brukar vara av märket Eyguem till V6:an. Har du någon modellkod på den så kan jag slå upp vad dom har för betäckning.
Öv. På min 94:a står det på plastkåpan som sitter över fördelaren vad det ska vara förstift.
//Janne
//Janne "Liden"
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

På 24v'n är det platina special. NGK PFR6E-10 och renaultnr. 82 00 239 321.Håller minst 12000mil.
För att byta de 3 innre så måste man ta bort insugningsröret. Bultarna på baksidan av röret kan vara lite besvärliga att hitta. Det underlättar om man sänker ner motorn lite.Detta utföres isamband med kamremsbytet då man ändå har motorfästet borta.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mike.S
Posts: 15
Joined: 06 May 2007, 10:40

Re: Tändstift Espace V6 00

Post by Mike.S »

Mike.S wrote:Hej, någon som vet vad det är för tändstift till en espace V6 2000 och om det är knepigt att byta dom.............

Ok,,, då kanske det inte är stiften som gör att bilen hackar vid gaspådrag från låga varv,,,
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Tändstift Espace V6 00

Post by Dennis »

Mike.S wrote:
Mike.S wrote:Hej, någon som vet vad det är för tändstift till en espace V6 2000 och om det är knepigt att byta dom.............

Ok,,, då kanske det inte är stiften som gör att bilen hackar vid gaspådrag från låga varv,,,
Ta bort tändkasseten på främre cylinderraden och rengör.Det har säkert samlats fukt i tändstiftbrunnarna och till o med kanske rostat endel där.
Rengörning med trasa och rostlösare brukar funka fint.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply