Startar och dör efter 2 veckors vila (Mégane II)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Startar och dör efter 2 veckors vila (Mégane II)

Post by RolandM »

Jag var borta till Indien en sväng på två veckor, när jag kommer hem igen så startar min Mégane, rasslar och dör. Batterilampan lyser. (batteriet är för övrigt nytt!). Enda sättet att få igång den är att gasa och då går den väldigt orent ett tag innan den kommer igång ordentligt.

Nog ska en bil klara av att stå obrukad i två veckor utan att den får problem?
Vad gör jag åt detta? Nu har den gjort så här tre gånger redan sedan jag kom hem i tisdags. (dvs alla de gånger jag kört med den...)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
perplopp
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2007, 19:45

99 %

Post by perplopp »

nästan hundra på att det är tändspolarna
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Är tändspolar dyra? Är det något man kan byta själv? (typ byta tändstift).
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Tändspolarna sitter oftast ett på varje tändstift, som en hylsa. Om det är en tändspole som krånglar så går motorn hackigt. Hur är det med emissionsgarantin, den borde väl gälla?
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
perplopp
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2007, 19:45

Post by perplopp »

På min 03:a gick tändspolar sönder, det täcktes av garantin..DÅ var det 5år/8000 mil reglen som gällde..............om det fortfarande är så kan jag tyvärr inte svara på.

dom kostar runt 1000-lappen st
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Mycket billigare hos Autofrance...
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Thomas A wrote:Om det är en tändspole som krånglar så går motorn hackigt. Hur är det med emissionsgarantin, den borde väl gälla?
Problemet är att tomgången inte kommer igång, utan jag får gasa några sekunder för att tomgången ska komma igång. Om jag inte gasar så stannar motorn. När tomgången väl har kommit igång så går motorn perfekt.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Jag har lämnat in bilen på verkstad och de säger att det är "fasförskjutningsventilen" som ej fungerar som den ska, så den delen behöver bytas.

Kommentar?
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Fasförskjutningsventil har jag aldrig hört talas om eller vad det kan innebära.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Fasförskjutningsventil har jag aldrig hört talas om eller vad det kan innebära.
Det kan nog vara solenoiden till det variabla kamdrevet som de menar. BMW kallar det för vanos och Volvo kallar det för CVVT-ventil. Kärt barn har många namn.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

MrSmecker wrote:
Fasförskjutningsventil har jag aldrig hört talas om eller vad det kan innebära.
Det kan nog vara solenoiden till det variabla kamdrevet som de menar.
Tror jag knappast eftersom de bytte solenoiden i Februari...

Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Post Reply