Motorfläkten går hela tiden..

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Motorfläkten går hela tiden..

Post by kahn-d »

Hej,

På min Clio 1,2 16v -03 går motorfläkten hela tiden. Starta den i morse o fläkten gick igång direkt, det va tre grader varmt ute.. det senaste dagarna har jag märkt att bilen tar en väldig tid på sig att bli varm, och att om man inte belastar motorn så går den ner i temp vid landsväg men även vid tomgångsskörning. Så ska det väl inte vara.. Va kan vara fel. Dyrt att fixa?

Pärlan har nu passerat 6000 mil. Här om dagen såg jag att den hade börjat tappa lack, starta en annan tråd om detta. Men nu har kupéfläkten börjat kvittra eller hur man nu ska beskriva det också..kanske dags att byta bil? Till en ny Renault :)
Martin Hedlund Örebro
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

låter som givaren till fläkten är trasig... borde inte vara så dyrt att fixa
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Ok!

Tack för svar! Jo, jag va lite fundersam när jag såg att fläkten gick. Tidigare har tempmätaren alltid legat på mitten, aldrig nångång har jag sett att den överhuvudtaget gått över mitten...inte ens när jag stod i bilkö i Kroatien med över 30 grader varmt... men man klurar ju när tempen går ner i stället alltså.. tror du det e nån fara att köra med tills man fått det fixat?
Martin Hedlund Örebro
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Att den inte blir varm beror ju på att kylaren kyler bättre med fläkten på. Att byta ensåndär kontakt brukar inte vara så svårt så du kanske kan göra det själv. Jag tror inte att det är någon fara att köra som det är men fel är ju bra att fixa :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Ska man vända sig till Renult/ Volvo..eller va tror du om en allbilverkstad?
Martin Hedlund Örebro
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Hej igen!

Allt e som det ska med att fläkten går hela tiden. Den går automatiskt när man har igång ac:n... Skönt att det inte var nåt strul.. Men man kanske ändå ska kolla termostaten i och med att den vandrar lite i temp. Och man ska väl ha ac:n på även när det är kallt ute för att den ska funka bra, då är det väl lite märklígt att kyfläkten går hela tiden och inte låter motorn komma upp i normal arbetstempratur...
Martin Hedlund Örebro
pebe
Posts: 9
Joined: 10 Apr 2007, 13:05

Post by pebe »

.
Last edited by pebe on 09 Aug 2019, 14:59, edited 1 time in total.
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Ok! Jag har ju i och för sig manuell av..så jag antar att kompressorn jobbar hela tiden när av-knappen är intrykt så att säga.

Jag ringde till volvo som sa att fläkten går hela tiden när ac:n är igång....jag har inte tänkt på om den gjort det tidigare. tempen vandrar ca två streck på mätaren. Aldrig över mitten dock. Det har jag inte varit med om att den gjort nångång...
Martin Hedlund Örebro
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

knappen som du stänger din ac med stänger ju även drivning till ac-kompressorn. (magnet koppling)

om fläkten fortsätter gå så kanske temp-givaren är trasig.
har för mig den sitter på kylaren med en eller två sladdar i,
som en stor bult ungefär.

mät på den

mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Fläkten stänger av sig så fort jag stänger av ac:n...

Idag körde jag utan ac:n påslagen. Fläkten gick inte nångång, men ändo tog det en väldig tid för bilen att komma upp i värme. Efter ett tag sjönk också värmen ett par steg på mätaren när jag rulla utan gas i ca 50 km/h..
Så det bli väl att lämna in kärran för att få koll på vad det är. Tycker att den ska klara att hålla värmen när det är 7-8 grader varmt ute..
Martin Hedlund Örebro
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

Tycker min Laguna också tar väldigt lång tid på sig att bli varm jämfört med andra bilar jag haft. Den har alltid varit så både före och efter termostatbyte. Jag har ca 1 mil motorväg till jobbet och på den sträckan hinner den inte få upp värmen om det är omkring 0 grader.
Erik S Stockholm
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Det är märkligt att det är så... i vintras körde jag mellan norrköping och Örebro..det är ca 11 mil o väldigt kurvigt så det är inte lätt att hålla jämn hastiighet hela tiden. Det va väldigt kallt då...nedåt 15-16 minus grader. Då klara inte min bil av att hålla värmen ordentligt. Fläkten gick på näst högsta effekt med max värme...ändå tyckte vi inte att det blev tillräkligt varmt. Tempmätaren kom inte heller upp i normal temp. mer än några enstaka gånger.

Har Renult ovanligt effektiva motorer...alltså samma sak som med dieselbilar..att man måste ha extra värmare på vintern...eller är det nåt som är fel. Känns ju som det lutar åt det senaste
Martin Hedlund Örebro
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

E___ wrote:Tycker min Laguna också tar väldigt lång tid på sig att bli varm jämfört med andra bilar jag haft. Den har alltid varit så både före och efter termostatbyte. Jag har ca 1 mil motorväg till jobbet och på den sträckan hinner den inte få upp värmen om det är omkring 0 grader.
värmen i motorn lr i kupen? lagunan har stora problem med värmepaketet som slammar igen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
jrm
Posts: 7
Joined: 18 Aug 2006, 13:56
Location: Danmark/Sverige

Post by jrm »

kahn-d wrote:Det är märkligt att det är så... i vintras körde jag mellan norrköping och Örebro..det är ca 11 mil o väldigt kurvigt så det är inte lätt att hålla jämn hastiighet hela tiden. Det va väldigt kallt då...nedåt 15-16 minus grader. Då klara inte min bil av att hålla värmen ordentligt. Fläkten gick på näst högsta effekt med max värme...ändå tyckte vi inte att det blev tillräkligt varmt. Tempmätaren kom inte heller upp i normal temp. mer än några enstaka gånger.
Det måste vara något fel. Jag har själva en Clio 1.2 16V och bor i södra Hälsingland. Även på vintern står kylvatten temp. mätaren mitt i feltet efter ungefär ett par km. och kupeen blir bra värm med fläkten på läge 3 efter max ½ mil.

Vet inte om AC-fläken ska gå jämt, men bilen bör inte ha problem med att bli varm.
Jesper Meyer - Ljusdal
Clio 1.2 16V - 2002
Saab 9-5 Aero SportCombi - 2003
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

Tony wrote:
E___ wrote:Tycker min Laguna också tar väldigt lång tid på sig att bli varm jämfört med andra bilar jag haft. Den har alltid varit så både före och efter termostatbyte. Jag har ca 1 mil motorväg till jobbet och på den sträckan hinner den inte få upp värmen om det är omkring 0 grader.
värmen i motorn lr i kupen? lagunan har stora problem med värmepaketet som slammar igen...

Det var motortemperaturen jag syftade på, kupevärme har jag vant mig vid att vara utan, mitt värmepaket är så igenslammat att man får vara glad om man får plusgrader i kupen på vintern :lol:
Erik S Stockholm
Post Reply