Motorfläkten går hela tiden..
Moderator: Forumpolisen
Motorfläkten går hela tiden..
Hej,
På min Clio 1,2 16v -03 går motorfläkten hela tiden. Starta den i morse o fläkten gick igång direkt, det va tre grader varmt ute.. det senaste dagarna har jag märkt att bilen tar en väldig tid på sig att bli varm, och att om man inte belastar motorn så går den ner i temp vid landsväg men även vid tomgångsskörning. Så ska det väl inte vara.. Va kan vara fel. Dyrt att fixa?
Pärlan har nu passerat 6000 mil. Här om dagen såg jag att den hade börjat tappa lack, starta en annan tråd om detta. Men nu har kupéfläkten börjat kvittra eller hur man nu ska beskriva det också..kanske dags att byta bil? Till en ny Renault
På min Clio 1,2 16v -03 går motorfläkten hela tiden. Starta den i morse o fläkten gick igång direkt, det va tre grader varmt ute.. det senaste dagarna har jag märkt att bilen tar en väldig tid på sig att bli varm, och att om man inte belastar motorn så går den ner i temp vid landsväg men även vid tomgångsskörning. Så ska det väl inte vara.. Va kan vara fel. Dyrt att fixa?
Pärlan har nu passerat 6000 mil. Här om dagen såg jag att den hade börjat tappa lack, starta en annan tråd om detta. Men nu har kupéfläkten börjat kvittra eller hur man nu ska beskriva det också..kanske dags att byta bil? Till en ny Renault
Martin Hedlund Örebro
Ok!
Tack för svar! Jo, jag va lite fundersam när jag såg att fläkten gick. Tidigare har tempmätaren alltid legat på mitten, aldrig nångång har jag sett att den överhuvudtaget gått över mitten...inte ens när jag stod i bilkö i Kroatien med över 30 grader varmt... men man klurar ju när tempen går ner i stället alltså.. tror du det e nån fara att köra med tills man fått det fixat?
Tack för svar! Jo, jag va lite fundersam när jag såg att fläkten gick. Tidigare har tempmätaren alltid legat på mitten, aldrig nångång har jag sett att den överhuvudtaget gått över mitten...inte ens när jag stod i bilkö i Kroatien med över 30 grader varmt... men man klurar ju när tempen går ner i stället alltså.. tror du det e nån fara att köra med tills man fått det fixat?
Martin Hedlund Örebro
Att den inte blir varm beror ju på att kylaren kyler bättre med fläkten på. Att byta ensåndär kontakt brukar inte vara så svårt så du kanske kan göra det själv. Jag tror inte att det är någon fara att köra som det är men fel är ju bra att fixa
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Hej igen!
Allt e som det ska med att fläkten går hela tiden. Den går automatiskt när man har igång ac:n... Skönt att det inte var nåt strul.. Men man kanske ändå ska kolla termostaten i och med att den vandrar lite i temp. Och man ska väl ha ac:n på även när det är kallt ute för att den ska funka bra, då är det väl lite märklígt att kyfläkten går hela tiden och inte låter motorn komma upp i normal arbetstempratur...
Allt e som det ska med att fläkten går hela tiden. Den går automatiskt när man har igång ac:n... Skönt att det inte var nåt strul.. Men man kanske ändå ska kolla termostaten i och med att den vandrar lite i temp. Och man ska väl ha ac:n på även när det är kallt ute för att den ska funka bra, då är det väl lite märklígt att kyfläkten går hela tiden och inte låter motorn komma upp i normal arbetstempratur...
Martin Hedlund Örebro
Ok! Jag har ju i och för sig manuell av..så jag antar att kompressorn jobbar hela tiden när av-knappen är intrykt så att säga.
Jag ringde till volvo som sa att fläkten går hela tiden när ac:n är igång....jag har inte tänkt på om den gjort det tidigare. tempen vandrar ca två streck på mätaren. Aldrig över mitten dock. Det har jag inte varit med om att den gjort nångång...
Jag ringde till volvo som sa att fläkten går hela tiden när ac:n är igång....jag har inte tänkt på om den gjort det tidigare. tempen vandrar ca två streck på mätaren. Aldrig över mitten dock. Det har jag inte varit med om att den gjort nångång...
Martin Hedlund Örebro
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
knappen som du stänger din ac med stänger ju även drivning till ac-kompressorn. (magnet koppling)
om fläkten fortsätter gå så kanske temp-givaren är trasig.
har för mig den sitter på kylaren med en eller två sladdar i,
som en stor bult ungefär.
mät på den
mvh
om fläkten fortsätter gå så kanske temp-givaren är trasig.
har för mig den sitter på kylaren med en eller två sladdar i,
som en stor bult ungefär.
mät på den
mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Fläkten stänger av sig så fort jag stänger av ac:n...
Idag körde jag utan ac:n påslagen. Fläkten gick inte nångång, men ändo tog det en väldig tid för bilen att komma upp i värme. Efter ett tag sjönk också värmen ett par steg på mätaren när jag rulla utan gas i ca 50 km/h..
Så det bli väl att lämna in kärran för att få koll på vad det är. Tycker att den ska klara att hålla värmen när det är 7-8 grader varmt ute..
Idag körde jag utan ac:n påslagen. Fläkten gick inte nångång, men ändo tog det en väldig tid för bilen att komma upp i värme. Efter ett tag sjönk också värmen ett par steg på mätaren när jag rulla utan gas i ca 50 km/h..
Så det bli väl att lämna in kärran för att få koll på vad det är. Tycker att den ska klara att hålla värmen när det är 7-8 grader varmt ute..
Martin Hedlund Örebro
Det är märkligt att det är så... i vintras körde jag mellan norrköping och Örebro..det är ca 11 mil o väldigt kurvigt så det är inte lätt att hålla jämn hastiighet hela tiden. Det va väldigt kallt då...nedåt 15-16 minus grader. Då klara inte min bil av att hålla värmen ordentligt. Fläkten gick på näst högsta effekt med max värme...ändå tyckte vi inte att det blev tillräkligt varmt. Tempmätaren kom inte heller upp i normal temp. mer än några enstaka gånger.
Har Renult ovanligt effektiva motorer...alltså samma sak som med dieselbilar..att man måste ha extra värmare på vintern...eller är det nåt som är fel. Känns ju som det lutar åt det senaste
Har Renult ovanligt effektiva motorer...alltså samma sak som med dieselbilar..att man måste ha extra värmare på vintern...eller är det nåt som är fel. Känns ju som det lutar åt det senaste
Martin Hedlund Örebro
värmen i motorn lr i kupen? lagunan har stora problem med värmepaketet som slammar igen...E___ wrote:Tycker min Laguna också tar väldigt lång tid på sig att bli varm jämfört med andra bilar jag haft. Den har alltid varit så både före och efter termostatbyte. Jag har ca 1 mil motorväg till jobbet och på den sträckan hinner den inte få upp värmen om det är omkring 0 grader.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det måste vara något fel. Jag har själva en Clio 1.2 16V och bor i södra Hälsingland. Även på vintern står kylvatten temp. mätaren mitt i feltet efter ungefär ett par km. och kupeen blir bra värm med fläkten på läge 3 efter max ½ mil.kahn-d wrote:Det är märkligt att det är så... i vintras körde jag mellan norrköping och Örebro..det är ca 11 mil o väldigt kurvigt så det är inte lätt att hålla jämn hastiighet hela tiden. Det va väldigt kallt då...nedåt 15-16 minus grader. Då klara inte min bil av att hålla värmen ordentligt. Fläkten gick på näst högsta effekt med max värme...ändå tyckte vi inte att det blev tillräkligt varmt. Tempmätaren kom inte heller upp i normal temp. mer än några enstaka gånger.
Vet inte om AC-fläken ska gå jämt, men bilen bör inte ha problem med att bli varm.
Jesper Meyer - Ljusdal
Clio 1.2 16V - 2002
Saab 9-5 Aero SportCombi - 2003
Clio 1.2 16V - 2002
Saab 9-5 Aero SportCombi - 2003
Tony wrote:värmen i motorn lr i kupen? lagunan har stora problem med värmepaketet som slammar igen...E___ wrote:Tycker min Laguna också tar väldigt lång tid på sig att bli varm jämfört med andra bilar jag haft. Den har alltid varit så både före och efter termostatbyte. Jag har ca 1 mil motorväg till jobbet och på den sträckan hinner den inte få upp värmen om det är omkring 0 grader.
Det var motortemperaturen jag syftade på, kupevärme har jag vant mig vid att vara utan, mitt värmepaket är så igenslammat att man får vara glad om man får plusgrader i kupen på vintern
Erik S Stockholm