Tanka Megane tar tid!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Aquila

Tanka Megane tar tid!

Post by Aquila »

Nu när det börjar bli varmt har jag samma strul igen. Att tanka tar tid! Efter c:a 2 liter slår tankpistolen av. Så får man vänta några sekunder, trycka i 2 liter till, vänta osv. Det här problemet har jag inte när det är kallt ute så jag misstänker att det har något med luftning att göra. Någon annan som råkat ut för detta? Hur rensar man i så fall enklast luftningen? Kan tillägga att det ibland även hörs ett skallrande ljud från höger bak (inte bussning el likn), när jag kör på ojämn väg.
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
Mr X

Post by Mr X »

Testa att vinkla handtaget nästa gång du tankar.
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Aquila

Post by Aquila »

Det hjälper inte. Har t.o.m. provat att hålla handtaget uppochner.
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Ofta beror det på pumpen i sig. Har du provat andra pumpar än "den vanliga"?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
chh

Re: Tanka Megane tar tid!

Post by chh »

Aquila wrote:Nu när det börjar bli varmt har jag samma strul igen. Att tanka tar tid! Efter c:a 2 liter slår tankpistolen av. Så får man vänta några sekunder, trycka i 2 liter till, vänta osv. Det här problemet har jag inte när det är kallt ute så jag misstänker att det har något med luftning att göra. Någon annan som råkat ut för detta? Hur rensar man i så fall enklast luftningen? Kan tillägga att det ibland även hörs ett skallrande ljud från höger bak (inte bussning el likn), när jag kör på ojämn väg.
Kan ju vara kolkanister eller dyligt som det är stopp i. Pyser det när du trycker ner locket innan du tankar?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Aquila

Post by Aquila »

Jet, Preem, Statoil m.fl. men samma problem överallt utom, som sagt, när det är riktigt kallt ute. Då rinner soppan ner i tanken utan vidare.
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
Spiff

Post by Spiff »

Prova plocka ner tankröret sitter nån dum jävla gummi grej där i som brukar fjanta sig bara till att ta bort. Brukar snurra till sig liksom och täppa röret, vet inte varför den sitter där, för det märks ingen skilland när den är borta mer än att det går bättre att tanka.

Jag tror detta kommer lösa dina problem..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Aquila

Post by Aquila »

Det ska finnas något som heter rollover-ventil i röret. Ska hindra läckage vid olyckor. Kan det vara den du menar?
Kent Öhrn, Värnamo

Megane 1,5 dCi 90hk -11
Spiff

Post by Spiff »

Aquila wrote:Det ska finnas något som heter rollover-ventil i röret. Ska hindra läckage vid olyckor. Kan det vara den du menar?
när det är nog inte den... den är nog den som sitter uppe vid locket som är "rollover-ventil"
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
ricksen

Post by ricksen »

Det sitter en slangbit mellan tanken och tankningsmynningen och den brukar tydlingen bli vriden. Det funkade att byta den på morsans bil.
Rickard Sjöstrand

Laguna -99
Post Reply