Megane 98 glykolläckage min bil också

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
oscarina

Megane 98 glykolläckage min bil också

Post by oscarina »

Hej
Har haft min bil på verkstan för topplockspackningsbyte för några veckor sedan. När jag körde första rundan (ca 1,5 mil) kom ingen värme eftersom expansionskärlet hade förlorat vattnet. Tempen hade då också stigit till 5 strecket men varningslampan tändes aldrig, och sjönk till 3,5. Fyllde på en liter. Körde tillbaka till verkstan....
De bytte vattenpumpen i vilken rotorbladet hade lossnat. Fick igen bilen, men exp.kärl. stannar på "min" efter 1,5 mils tur. Lufta-fylla på, köra, lufta-fylla på osv...
Bytte då termostaten, men samma problem. Retur till verkstan! Blir uppmanad att fortsätta min procedur, luften svår att få ut direkt...Ja jag har jag fortsatt, uppe i 18liter glykolblandning. Men icke vatten i behållaren när jag stannar.
Kikat på oljelocket, grädde! Vit rök i baken när jag gasar! Grädde på stickan. Retur till verkstan. De byter oljan och sätter på ett nytt lock på exp.kärlet, det kan ju vara där det inte funkar....
Usch, när jag kom hem var det inget vatten i exp.kärlet.... :(

Verkstan borde ju enkelt kunna mäta om packningen rykit igen, eller?
De har nämligen sagt/försäkrat att det med vattnet i oljan bara är/var kondens.

Vad tror ni här på forumet problemet är?

Kan också tillägga att det var grägge i luftfiltret när vi kollade.

Vart går kompressionen (heter det så?) är det gaserna ut i röret? Har det någon kontakt med olja eller glykol?

Tacksam för svar.
Yvonne Olofsson, Hyltebruk
Johan

Re: Megane 98 glykolläckage min bil också

Post by Johan »

oscarina wrote:Hej
Har haft min bil på verkstan för topplockspackningsbyte för några veckor sedan. När jag körde första rundan (ca 1,5 mil) kom ingen värme eftersom expansionskärlet hade förlorat vattnet. Tempen hade då också stigit till 5 strecket men varningslampan tändes aldrig, och sjönk till 3,5. Fyllde på en liter. Körde tillbaka till verkstan....
De bytte vattenpumpen i vilken rotorbladet hade lossnat. Fick igen bilen, men exp.kärl. stannar på "min" efter 1,5 mils tur. Lufta-fylla på, köra, lufta-fylla på osv...
Bytte då termostaten, men samma problem. Retur till verkstan! Blir uppmanad att fortsätta min procedur, luften svår att få ut direkt...Ja jag har jag fortsatt, uppe i 18liter glykolblandning. Men icke vatten i behållaren när jag stannar.
Kikat på oljelocket, grädde! Vit rök i baken när jag gasar! Grädde på stickan. Retur till verkstan. De byter oljan och sätter på ett nytt lock på exp.kärlet, det kan ju vara där det inte funkar....
Usch, när jag kom hem var det inget vatten i exp.kärlet.... :(

Verkstan borde ju enkelt kunna mäta om packningen rykit igen, eller?
De har nämligen sagt/försäkrat att det med vattnet i oljan bara är/var kondens.

Vad tror ni här på forumet problemet är?

Kan också tillägga att det var grägge i luftfiltret när vi kollade.

Vart går kompressionen (heter det så?) är det gaserna ut i röret? Har det någon kontakt med olja eller glykol?

Tacksam för svar.
De har helt enkelt misslyckats med packningsbytet.
Det kan vara helt ok kompression i motorn med defekt packning.
Som du säkert vet går det både olja och kylvatten upp till toppen genom separata kanaler, om packningen är defekt kan det komma kylvatten in i oljekanalerna och sedan blandas de.
Det är bara för dem att göra om det och det skall inte kosta dig ett öre.
Gnäller de så kan du på minna dem om ARN(Allmänna reklamations nämnden).
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
oscarina

Post by oscarina »

Tack!
Måste först ursäkta mitt trötta huvud, givetvis menade jag vad felet kan va och inte problemet, för problemet visste jag ju själv....

Det har varit min misstanke också, fast jag inte kan så mycket om bilar. :)

Har de nåt instrument som de kan koppla på motorn och se om det är packningen?
oscarina

Post by oscarina »

Glömde skriva...

Måste inte vattnet koka? Det kom ju upp varmluft före bytet och nu märker jag inte det?
Johan

Post by Johan »

Provtryckning av kylsystemet.

Om det kokar ska man hålla sig för skratt.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
oscarina

Post by oscarina »

Tusen tack Johan!
Har pratat med verkstan, ska dit med bilen efter påsk.
Post Reply