Megane 98 glykolläckage min bil också
Moderator: Forumpolisen
Megane 98 glykolläckage min bil också
Hej
Har haft min bil på verkstan för topplockspackningsbyte för några veckor sedan. När jag körde första rundan (ca 1,5 mil) kom ingen värme eftersom expansionskärlet hade förlorat vattnet. Tempen hade då också stigit till 5 strecket men varningslampan tändes aldrig, och sjönk till 3,5. Fyllde på en liter. Körde tillbaka till verkstan....
De bytte vattenpumpen i vilken rotorbladet hade lossnat. Fick igen bilen, men exp.kärl. stannar på "min" efter 1,5 mils tur. Lufta-fylla på, köra, lufta-fylla på osv...
Bytte då termostaten, men samma problem. Retur till verkstan! Blir uppmanad att fortsätta min procedur, luften svår att få ut direkt...Ja jag har jag fortsatt, uppe i 18liter glykolblandning. Men icke vatten i behållaren när jag stannar.
Kikat på oljelocket, grädde! Vit rök i baken när jag gasar! Grädde på stickan. Retur till verkstan. De byter oljan och sätter på ett nytt lock på exp.kärlet, det kan ju vara där det inte funkar....
Usch, när jag kom hem var det inget vatten i exp.kärlet....
Verkstan borde ju enkelt kunna mäta om packningen rykit igen, eller?
De har nämligen sagt/försäkrat att det med vattnet i oljan bara är/var kondens.
Vad tror ni här på forumet problemet är?
Kan också tillägga att det var grägge i luftfiltret när vi kollade.
Vart går kompressionen (heter det så?) är det gaserna ut i röret? Har det någon kontakt med olja eller glykol?
Tacksam för svar.
Har haft min bil på verkstan för topplockspackningsbyte för några veckor sedan. När jag körde första rundan (ca 1,5 mil) kom ingen värme eftersom expansionskärlet hade förlorat vattnet. Tempen hade då också stigit till 5 strecket men varningslampan tändes aldrig, och sjönk till 3,5. Fyllde på en liter. Körde tillbaka till verkstan....
De bytte vattenpumpen i vilken rotorbladet hade lossnat. Fick igen bilen, men exp.kärl. stannar på "min" efter 1,5 mils tur. Lufta-fylla på, köra, lufta-fylla på osv...
Bytte då termostaten, men samma problem. Retur till verkstan! Blir uppmanad att fortsätta min procedur, luften svår att få ut direkt...Ja jag har jag fortsatt, uppe i 18liter glykolblandning. Men icke vatten i behållaren när jag stannar.
Kikat på oljelocket, grädde! Vit rök i baken när jag gasar! Grädde på stickan. Retur till verkstan. De byter oljan och sätter på ett nytt lock på exp.kärlet, det kan ju vara där det inte funkar....
Usch, när jag kom hem var det inget vatten i exp.kärlet....
Verkstan borde ju enkelt kunna mäta om packningen rykit igen, eller?
De har nämligen sagt/försäkrat att det med vattnet i oljan bara är/var kondens.
Vad tror ni här på forumet problemet är?
Kan också tillägga att det var grägge i luftfiltret när vi kollade.
Vart går kompressionen (heter det så?) är det gaserna ut i röret? Har det någon kontakt med olja eller glykol?
Tacksam för svar.
Yvonne Olofsson, Hyltebruk
Re: Megane 98 glykolläckage min bil också
De har helt enkelt misslyckats med packningsbytet.oscarina wrote:Hej
Har haft min bil på verkstan för topplockspackningsbyte för några veckor sedan. När jag körde första rundan (ca 1,5 mil) kom ingen värme eftersom expansionskärlet hade förlorat vattnet. Tempen hade då också stigit till 5 strecket men varningslampan tändes aldrig, och sjönk till 3,5. Fyllde på en liter. Körde tillbaka till verkstan....
De bytte vattenpumpen i vilken rotorbladet hade lossnat. Fick igen bilen, men exp.kärl. stannar på "min" efter 1,5 mils tur. Lufta-fylla på, köra, lufta-fylla på osv...
Bytte då termostaten, men samma problem. Retur till verkstan! Blir uppmanad att fortsätta min procedur, luften svår att få ut direkt...Ja jag har jag fortsatt, uppe i 18liter glykolblandning. Men icke vatten i behållaren när jag stannar.
Kikat på oljelocket, grädde! Vit rök i baken när jag gasar! Grädde på stickan. Retur till verkstan. De byter oljan och sätter på ett nytt lock på exp.kärlet, det kan ju vara där det inte funkar....
Usch, när jag kom hem var det inget vatten i exp.kärlet....
Verkstan borde ju enkelt kunna mäta om packningen rykit igen, eller?
De har nämligen sagt/försäkrat att det med vattnet i oljan bara är/var kondens.
Vad tror ni här på forumet problemet är?
Kan också tillägga att det var grägge i luftfiltret när vi kollade.
Vart går kompressionen (heter det så?) är det gaserna ut i röret? Har det någon kontakt med olja eller glykol?
Tacksam för svar.
Det kan vara helt ok kompression i motorn med defekt packning.
Som du säkert vet går det både olja och kylvatten upp till toppen genom separata kanaler, om packningen är defekt kan det komma kylvatten in i oljekanalerna och sedan blandas de.
Det är bara för dem att göra om det och det skall inte kosta dig ett öre.
Gnäller de så kan du på minna dem om ARN(Allmänna reklamations nämnden).
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Tack!
Måste först ursäkta mitt trötta huvud, givetvis menade jag vad felet kan va och inte problemet, för problemet visste jag ju själv....
Det har varit min misstanke också, fast jag inte kan så mycket om bilar.
Har de nåt instrument som de kan koppla på motorn och se om det är packningen?
Måste först ursäkta mitt trötta huvud, givetvis menade jag vad felet kan va och inte problemet, för problemet visste jag ju själv....
Det har varit min misstanke också, fast jag inte kan så mycket om bilar.
Har de nåt instrument som de kan koppla på motorn och se om det är packningen?
Yvonne Olofsson, Hyltebruk
Provtryckning av kylsystemet.
Om det kokar ska man hålla sig för skratt.
Om det kokar ska man hålla sig för skratt.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related