Startproblem + bilen dör vid körning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hskoog1
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2007, 14:14
Location: Vara

Startproblem + bilen dör vid körning

Post by hskoog1 »

I ett antal veckor har jag haft problem med min Renault Megane 1.6 RT -97:a. Jag har två problem med den. Ibland är den svår att starta. Precis när den hoppat igång så dör den igen. Ibland kan jag få försöka flera gånger innan den startar. Behöver ganska mycket gas för att den inte ska dö vid dessa tillfällen. När den väl startat så går den som en klocka.

Det andra felet är att bilen bara dör vid körning. Oftast efter att jag kört ett par hundra meter. Detta har hänt 3 gånger. De gånger detta har hänt så har det INTE varit problem att starta den. Jag hör inget konstigt eller så utan helt plötsligt så dör bilen. Alla 3 gångerna har det hänt när jag precis ska svänga vänster. När den dött så har det bara varit att starta den igen och sen kan den gå flera mil utan problem.

Båda dessa problem har inträffat när bilen varit kall och stått i minst ett dygn.

Detta började hända i början av januari sen har det varit lugnt i en månad drygt tills det började hända igen förra helgen. Vid dessa tillfällen har det varit några minusgrader om jag inte minns helt fel.

Har sökt här på forumet men inte hittat något som stämmer in med mina problem.

Tacksam för snabb hjälp. När man har 5 mil till jobbet är man ganska beroende av bilen...

/H
Nike
Posts: 29
Joined: 01 Oct 2006, 19:57

Post by Nike »

Det låter som liknande problem jag har haft med min Clio. De har upphört för tillfället. Jag sprejade en ansenlig mängd 5,56 i min tomgångsstabilisator.
Kan vara den som spökar på din bil också.
Niklas Samuelsson - Alingsås
Renault Clio 1,4 -99
hskoog1
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2007, 14:14
Location: Vara

Post by hskoog1 »

Ska kolla det så fort jag bara kan. Var sitter den?

/H
hskoog1
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2007, 14:14
Location: Vara

Fråga om tomgångsstabilisatorn

Post by hskoog1 »

Ska man kunna dra piggen fram och tillbaka på tomgångsstabilisatorn? Vi har smörjat lite i alla fall så nu får vi se vad som händer.

/H
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem + bilen dör vid körning

Post by Stymie »

hskoog1 wrote:
Det andra felet är att bilen bara dör vid körning. Oftast efter att jag kört ett par hundra meter. Detta har hänt 3 gånger. De gånger detta har hänt så har det INTE varit problem att starta den. Jag hör inget konstigt eller så utan helt plötsligt så dör bilen. Alla 3 gångerna har det hänt när jag precis ska svänga vänster. När den dött så har det bara varit att starta den igen och sen kan den gå flera mil utan problem.

/H
Är det då du frikopplar som den dör eller är det under körning med växeln i?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hskoog1
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2007, 14:14
Location: Vara

Post by hskoog1 »

Oftast så är det precis innan jag ska svänga och har växlat ner från 3:an till 2:an.

/H
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jordningen av spridarna brukar ge upp på meg 1,6 8v K7M motorn. Jordstället sitter på sidan av blocket under jordförbindelsen motor-chassie, intill kamremskåpan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply