Liten aktiv baslåda!

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Liten aktiv baslåda!

Post by kahn-d »

Tjena på er!

Jag e ruskigt trött på att inte ha nåt bagage kvar i bilen!! Har i dag en låda med en 12 " jbl bas på tror jag 46 liter..och slutsteg till detta... jag kan inte klaga på ljudet, men över halva mitt bagage tas upp av lådan. Nu har jag börjat klura på att byta låda och då satsa på nåt betydligt mindre och även aktivt.. Men som vanligt så vill man ju inte pruta för mycket på ljudet och samtidigt inte lägga ut en förmögenhet. Har tittat på bland annat gas som har ett par små aktiva lådor på www.brl.se Är det någon som har något tips att ge angående detta? Jag har en liten Clio :)

Ha det så gott // Martin
Martin Hedlund Örebro
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Liten aktiv baslåda!

Post by Tony »

kahn-d wrote:Tjena på er!

Jag e ruskigt trött på att inte ha nåt bagage kvar i bilen!! Har i dag en låda med en 12 " jbl bas på tror jag 46 liter..och slutsteg till detta... jag kan inte klaga på ljudet, men över halva mitt bagage tas upp av lådan. Nu har jag börjat klura på att byta låda och då satsa på nåt betydligt mindre och även aktivt.. Men som vanligt så vill man ju inte pruta för mycket på ljudet och samtidigt inte lägga ut en förmögenhet. Har tittat på bland annat gas som har ett par små aktiva lådor på www.brl.se Är det någon som har något tips att ge angående detta? Jag har en liten Clio :)

Ha det så gott // Martin
bygg en mindre med en 8"lr något liknande,om man anpassar lådan efter bagaget (lutningen) kan man få den ganska liten om man väljer rätt bas..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Hej,

tack för svar! Jag e ju ganska ohändig av mig...så jag hade nog tänkt att köpa en färdig bas..jag klurar på en GAS ASX-80 från brl. Den verkar ju ganska smidig.. men frågan är om det låter nåt. Är så svårt när man är i en butik att få lyssna tycker jag... Är inte alltid allt är inkopplat, fast det är ju nästan så att man skulle behöva låna en bas för att se om den passar ljudmässigt i just den bil man har. Jag märker ju en väldigt skillnad mellan Min nuvarande bil (clio) och min förra bil när det gäller ljud. Hade en Citroen BX med samma bas o slutsteg osv, och jag tycker att det lät bättre i den..
Martin Hedlund Örebro
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jo det är olika ljud i olika bilar, en bx har lite större innervolym än din clio,som gör att den stora 12an antagligen passar bättre till en bx.. det finns inte så mycket luft att flytta i en clio... taket på min 5gte skakar MYCKET mer med dörrarna öppna än stängda..... Det är roligt att bygga själv även att man är ohändig,jag har skaffat mig ett dataprogram som räknar ut volymer på låda efter musiksmak,biltyp, osv .det stora fördelen är att man kan få en kapritning åxå så man kan kapa ut bitarna som dom skall vara och skruva ihop...lovar att det låter bättre än någon plastlåda...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Tidigare var jag lite skeptisk till att köpa en aktiv baslåda till bilen men sen insåg jag att jag blev för bekväm.

Köpte en Pioneer TS-WX20LPA för några år sedan och blev positivt överraskad.
Den räcker för att nummerplåten ska skallra i min Mégane Coupé.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

fuzzion wrote:Tidigare var jag lite skeptisk till att köpa en aktiv baslåda till bilen men sen insåg jag att jag blev för bekväm.

Köpte en Pioneer TS-WX20LPA för några år sedan och blev positivt överraskad.
Den räcker för att nummerplåten ska skallra i min Mégane Coupé.
:lol: Har du blinkande skyltbelysning åxxå? Får nog göra nåt åt originalstereon snart :!:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

kmfdm wrote:
fuzzion wrote:Tidigare var jag lite skeptisk till att köpa en aktiv baslåda till bilen men sen insåg jag att jag blev för bekväm.

Köpte en Pioneer TS-WX20LPA för några år sedan och blev positivt överraskad.
Den räcker för att nummerplåten ska skallra i min Mégane Coupé.
:lol: Har du blinkande skyltbelysning åxxå? Får nog göra nåt åt originalstereon snart :!:
haha, självklart :lol:
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

Det är inte lätt med att veta vad man ska ha alltså...men jag är med på att det blir bättre om man bygger nåt själv... får se vad som kommer hända med ljudbygget. Men jag måste säga att clion verkar ganska stabil för det är inte mkt vibrationer i inredningen när man spelar på. I cittran vibrerade ytterbackspeglarna så att man inte kunde se i dom, i clion är det bara innerbackspegeln som vibrerar. Men jag skulle behöva byta stereon också, kör med orginal, har dragit mig för att byta, det är ju mkt snyggare med orginalstereo tycker jag..men jag klurar på att sätta in ett slutsteg. http://www.mds.se/?artnr=isoset i stället för att byta huvudenhet. Men det kanske inte är någon idé men enligt MDS skulle det allt göra en viss skillnad. Det finns mkt man vill hitta på:)
Martin Hedlund Örebro
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fuzzion wrote:Tidigare var jag lite skeptisk till att köpa en aktiv baslåda till bilen men sen insåg jag att jag blev för bekväm.

Köpte en Pioneer TS-WX20LPA för några år sedan och blev positivt överraskad.
Den räcker för att nummerplåten ska skallra i min Mégane Coupé.
jasså du har köpt baslåda för att få nrplåten att skaka,problemet jag vet att du har med din bilmodell är att få in basen i bilen,skakar gör det nog, men det är jag lixom inte intresserad av utan att det skall låta bra åxå. Jag hade en bmw 1502 (sedan) med 2 st 12" skramlade det som fan där bak,hade dom då riktade bakåt ,gjorde sedan om lådan så att basarna spelade framåt med rören upp i hatthyllan,sedan skramlade det aldrig mer,det var däremot svårt att andas när man satt i baksätet pga 12 bankade på lungorna....
det jag vill säga är att en vanlig låda basreflex /sluten inte funkar alls bra i en coupe lr sedan,i en sådan skulle jag bygga en 5é ordningens med rör i hatthyllan,oftast så används skidluckor i dom bilar dom finns till att få in basen i bilen.

I min Laguna kombi kör jag med 2 st 10" det låter som att basen är framme i bilen och inte är bak och skramlar som det kan göra om man inte får till det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kahn-d wrote:Det är inte lätt med att veta vad man ska ha alltså...men jag är med på att det blir bättre om man bygger nåt själv... får se vad som kommer hända med ljudbygget. Men jag måste säga att clion verkar ganska stabil för det är inte mkt vibrationer i inredningen när man spelar på. I cittran vibrerade ytterbackspeglarna så att man inte kunde se i dom, i clion är det bara innerbackspegeln som vibrerar. Men jag skulle behöva byta stereon också, kör med orginal, har dragit mig för att byta, det är ju mkt snyggare med orginalstereo tycker jag..men jag klurar på att sätta in ett slutsteg. http://www.mds.se/?artnr=isoset i stället för att byta huvudenhet. Men det kanske inte är någon idé men enligt MDS skulle det allt göra en viss skillnad. Det finns mkt man vill hitta på:)
räknade lite på gasmetal 10" från brl med mitt program skulle lådan bli på 21 liter om man bygger den som basreflex , litet nog.... :?: :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Haha humor.
Det är faktiskt inga problem att få in basen i kupén.
Men basen är riktad bakåt precis som du hade det.

Skidluckan är ett bra tips på de bilar som har det.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
kahn-d
Posts: 48
Joined: 03 May 2006, 11:05
Location: Örebro

Post by kahn-d »

21 liter..det är inte fel... vad är det för program du har? [/quote]
Martin Hedlund Örebro
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kahn-d wrote:21 liter..det är inte fel... vad är det för program du har?
[/quote]
probox fullversionen säker inte det bästa programmet,men jag har blivit riktigt nöjd med resultatet...det konstiga är att det inte blir samma resultat som mds anger om man köper något från dom :?: :?: om du vet exakt vinkel på ryggstödet går sånt att lägga in åxå..
såg nu att jag hade sedanbil invald, i clio storlek blev det 22 liter,valde disco som musik smak....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Post by Ricki »

kahn-d wrote:Hej,

tack för svar! Jag e ju ganska ohändig av mig...så jag hade nog tänkt att köpa en färdig bas..jag klurar på en GAS ASX-80 från brl. Den verkar ju ganska smidig.. men frågan är om det låter nåt. Är så svårt när man är i en butik att få lyssna tycker jag... Är inte alltid allt är inkopplat, fast det är ju nästan så att man skulle behöva låna en bas för att se om den passar ljudmässigt i just den bil man har. Jag märker ju en väldigt skillnad mellan Min nuvarande bil (clio) och min förra bil när det gäller ljud. Hade en Citroen BX med samma bas o slutsteg osv, och jag tycker att det lät bättre i den..
Jag har en GAS AS-8 som jag köpte på BRL för 688kr. Fungerar klockrent och räcker gott och väl för mig.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Jag brukar åka till min lokala bilstereo butik och låter de göra lådan. Jag förklarar vad för musik jag lyssnar, vilken bil den ska sitta i och vart i bagaget den ska va.
Sen diskuterar vi och kommer fram till vad som behövs. Brukar inte kosta många kronor om man även köper basen hos dom.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Post Reply