Växellägesförkortning...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Växellägesförkortning...

Post by Falk »

Nå' n som har någon längre erfarenhet av ett sån't här kit?:

Image
Snodde bilden av Fuzzion

Funderar på att fixa lite bättre känsla i spaken. (Det mesta av sidledsglappet har jag trollat bort genom att shimsa lite vid nylon-"bussningen") Lite kortare lägen skulle ju var trevligt...

Det jag undrar är om det blir överlag distinktare känsla. Som det är nu får jag ibland i fyran istället för tvåan vid nerväxlingar... lite onödigt spännande när man är på väg in i torparsvängen på Sviestad t.ex. :roll:
Last edited by Falk on 03 Feb 2007, 16:50, edited 1 time in total.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jag fick kitet i går men det dröjer nog innan delarna kommer på plats.
Återkommer med en utvärdering då.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

fuzzion wrote:Återkommer med en utvärdering...
Ser vi fram emot... 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Re: Växellägesförkortning...

Post by Jolle_Pborn »

Falk wrote: Det mesta av sidledsglappet har jag trollat bort genom att shimsa lite vid nylon-"bussningen"
Mer info tack! 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Växellägesförkortning...

Post by Falk »

Jolle_Pborn wrote:
Falk wrote: Det mesta av sidledsglappet har jag trollat bort genom att shimsa lite vid nylon-"bussningen"
Mer info tack! 8)
Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men på vår så kunde nylonbiten i vilken "kulan" (längst till höger på mojängen på bilden)är lagrad röra sig upp och ner en halv millimeter eller så... Borta vid knoppen på växelspaken blir den lilla rörelsen snarare en centimeter...
En tunt shims mellan "knastret" och nylonbiten stummade upp det lite...
Om du kikar under växellådan och rycker lite i stången från spaken i sidled så fattar du vad jag menar. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tackar för infon! Ska kika lite på den när tid finnes.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Också där stängen mellan spak och låda ansluter framme vid växellådan har en tendens att glappa rätt friskt. På min r5gte shimsade jag med ett par bitar abs-plast vilket gjorde det hela en del stummare.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Post Reply