Krånglande laddning Clio -96 1.4 RT
Moderator: Forumpolisen
Krånglande laddning Clio -96 1.4 RT
Tjena!
Idag precis efter jag startade bilen upptäckte jag att batterilampan lös. Fan tänkter jag! Stannade bilen, gick ut å röck lite i en kabelhärva i krokarna av generatorn . Drar igång motorn och lampan lös inte längre. Kör 3 mil så börjar lampan lysa igen. Låter bilen stå, och när jag ska hem och drar ut på motorvägen så varvar jag upp han för å se om han laddar någe då, efter ca 4500 rpm börjar lampan blinka, ganska rytmiskt. Vid lägre varv lyser den. På vägen hem upprepar jag uppvarvningen och ibland slocknar lampan några sekunder. Precis när vi nästan e hemma slocknar lampan under normal körning! Den förblir släckt i ca 10 minuter sen börjar den lysa igen.
Jag har fyllt på batterivatten, det va dåligt i två sektioner. Jag mätte spänningen över batteriet när motorn va igång (å lampan släckt), drygt 12 V - ingen laddning Körde då mest på tomgång och med lite varv (max 3000 rpm)
Vi kunde dock köra ca 10 mil (motorväg med varv ca 3500-4000 rpm) med lampan i stort sett helt tänd utan att lyktorna mattades nämnvärt - jag tycker att då borde han ladda lite i alla fall. Jag har några teorier:
1. Jag har haft lite oljeläckage och det är inte rent runt generatorn. Kan det läckt in olja och sabbat ledningsförmågan därinne så att den inte kan ladda som den ska? Jag sprayade på med kontaktspray in där får se om de hjälper.
2. Nån som har någon annan teori om vad det kan vara / Förslag på vidare felsökning??
Tacksam för hjälp /Calle
Idag precis efter jag startade bilen upptäckte jag att batterilampan lös. Fan tänkter jag! Stannade bilen, gick ut å röck lite i en kabelhärva i krokarna av generatorn . Drar igång motorn och lampan lös inte längre. Kör 3 mil så börjar lampan lysa igen. Låter bilen stå, och när jag ska hem och drar ut på motorvägen så varvar jag upp han för å se om han laddar någe då, efter ca 4500 rpm börjar lampan blinka, ganska rytmiskt. Vid lägre varv lyser den. På vägen hem upprepar jag uppvarvningen och ibland slocknar lampan några sekunder. Precis när vi nästan e hemma slocknar lampan under normal körning! Den förblir släckt i ca 10 minuter sen börjar den lysa igen.
Jag har fyllt på batterivatten, det va dåligt i två sektioner. Jag mätte spänningen över batteriet när motorn va igång (å lampan släckt), drygt 12 V - ingen laddning Körde då mest på tomgång och med lite varv (max 3000 rpm)
Vi kunde dock köra ca 10 mil (motorväg med varv ca 3500-4000 rpm) med lampan i stort sett helt tänd utan att lyktorna mattades nämnvärt - jag tycker att då borde han ladda lite i alla fall. Jag har några teorier:
1. Jag har haft lite oljeläckage och det är inte rent runt generatorn. Kan det läckt in olja och sabbat ledningsförmågan därinne så att den inte kan ladda som den ska? Jag sprayade på med kontaktspray in där får se om de hjälper.
2. Nån som har någon annan teori om vad det kan vara / Förslag på vidare felsökning??
Tacksam för hjälp /Calle
Laddningsfuktion kortversion
Så hät fungerar det! Det finns två anslutningar på generatorn en grov(B+) som går till batteriet och en tunn till fältlindningen (D+) . Om gen. står stilla och du vrider om nyckeln kopplas laddningslampan in och lyser. När gen. snurrar och är hel kommer spänningen på D+ att stiga till samma nivå som på batteriet och laddningslampan slocknar . Om nu inte lampan slocknar helt eller fladdrar betyder det att gen. inte fått upp spänningen på D+ , vilket kan ha flera orsaker men troligast är att laddningsregulatorn inte fungerar. Laddningsregulaorn sitter inne i generatorn och skall se till att utspänngen blir den rätta genom att styra strömmen genom fältlindningen, som den kommer i kontakt med genom två st kolborstar !
Så kort sagt byt laddningregulator eller generator.
mvh GJ
Så kort sagt byt laddningregulator eller generator.
mvh GJ
Då undrar jag hur man får bort den för han sitter inte bra till...? Den sitter bakom nedanför motorn. Det svåraste att lossa är fästbulten under generatorn. Jag kommer inte åt den ovanifrån. Kommer man åt underifrån eller måste man plocka bort skärmen eller nåt annat som sitter i vägen? Någon som har gjort detta på en clio?
Vad tros för övrigt om teorin att det kommit in olja i generatorn?
mvh Calle
Vad tros för övrigt om teorin att det kommit in olja i generatorn?
mvh Calle
Generator demontering.
Jag har aldrig jobbat med en dylik men enligt Haynes "Renault Clio 91-98" så har du enligt min tolkning en E-engine och då ska du demontera nedre fästet "Working through weel arch" ( hjulhuset ?). Det finns för övrigt 5 varianter på hur generatorn ska lossas beroende på motor och om det finns Ac eller ej.
Förresten köp ovan nämda verkstadshandbok, det är väl använda pengar !
Biltema har dom. 219:-.
Olja i en generator är aldrig bra om inte annat för att det binder damm till sig- till en äcklig sörja. Kolborstar kan kärva i hållarna t.ex.
Förresten köp ovan nämda verkstadshandbok, det är väl använda pengar !
Biltema har dom. 219:-.
Olja i en generator är aldrig bra om inte annat för att det binder damm till sig- till en äcklig sörja. Kolborstar kan kärva i hållarna t.ex.
Jo jag har samma bok och har läst mig till det du skrev. Tycker dock att det är en rätt knapphändig beskrivning. Att demontera skärmen (om det är det dom menar) känns som ett rätt stort projekt, jag har inget riktigt garage. Det skulle kännas bättre att ge sig på ett generatorbyte om det är någon som har gjort det som kan beskriva hur de har gjort så man vet om jag är på rätt spår. E-motorn har jag, det stämmer.
Du behöver inte demontera skärmen ??!
Det är nog plast innerskärmen dom menar.. den brukar man kunna rycka bort.. sitter endast i några clips.. på sin höjd men någon enstaka skruv =)
sen ser du nog generatorn och kan byta laddreläet.. helt övertygad om att det är det om inte bilen rullat över 20 000 mil
Det är nog plast innerskärmen dom menar.. den brukar man kunna rycka bort.. sitter endast i några clips.. på sin höjd men någon enstaka skruv =)
sen ser du nog generatorn och kan byta laddreläet.. helt övertygad om att det är det om inte bilen rullat över 20 000 mil
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
se där ! =)caca7566 wrote:Så ja nu va relät bytt! Det var inget kvar av kolborsten eller vad det är som ligger mot lindningen. Nu verkar det funka. Tack för hjälpen!
du får jättegärna berätta lite om hur du gick till väga så fler kan ta hjälp av denna tråd i framtiden =)
/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann
caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann
Lät bra !
njae du behöver ingen smörja på kolen. Men som sagt så brukar det vara det vanligaste felet när en bil slutar ladda =D
/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
För det första, håll smörjflaskor och alla burkar borta från kolborstarnacaca7566 wrote:...när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
...Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann
Annars får du byta kolborstar igen direkt och kanske även generator
Använd på sin höjd, tryckluft på burk
Att det sprackar som du beskriver det är ingen fara utan normalt med tanke på att batteriet normalt sett innehåller både Volt (Spänning) & Ampere (Ström)
Ha batteripolfett på batteripolerna på det rengjorda batteriet innan du monterar dit kabelskon (dvs plus och/eller minuskabeln)
Så slipper du ÄÄÄÄÄRRRRRJJJJ och andra onödiga beskymmer.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Tog det lång tid o byta laddningsregulatorn?caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann
Relativt lätt för en nybörjare som jag?
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Att byta kolen brukar vara ett "max 15 minuters" jobb om man bara kommer åt...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Somsagt är inga problem men är du osäker så köp en haynes verkstadshanbokswedalle wrote:Tog det lång tid o byta laddningsregulatorn?caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann
Relativt lätt för en nybörjare som jag?
Påminner även om forumsreglerna
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Tjena sorry för det sena svaret men jag tycker defintivt att du kan ge dig på det själv om du inte redan gjort det!swedalle wrote:Tog det lång tid o byta laddningsregulatorn?caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann
Relativt lätt för en nybörjare som jag?