Elfel på baklyktor, blinkers och dimljus

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Michael2006

Elfel på baklyktor, blinkers och dimljus

Post by Michael2006 »

Hej,

Jag äger en Renault Megane -99 1.6.
Först och främst så består mitt halvljus bak av sammanlagt fyra lampor, ett yttre och ett inre par. Det innersta paret lyser ej.

För det andra, när jag blinkar till vänster så lyser den baklampa som fungerar med halv styrka när blinkljuset är till.

Därefter, när dimljusen bak är på så lyser blinkljuset bak med svag styrka.

Sist, när jag bromsar så tänds lampan i panelen för dimljusen bak och lyser väldigt svagt. Jag utgår från att dimljusen bak alltså lyser svagt när jag bromsar.

Någon som har någon aning om vad felet kan vara?

M v h

Michael
chh

Post by chh »

Antagligen salt/vatten blandning i en av lamphusen bak. Ta ut hela lampållaren och titta om du ser lite grönt jox någonstans.. gör rent sen funkar det. Har du drag kan problemet sitta där. Har presix fixat en megane 00a med liknande symtom.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Erik R19X

Post by Erik R19X »

typiskt beteende vid tappad jordförbindelse. Är det inte vid lamphållarna så är det i jordledningens andra ände, typ korroderad skruv/ringkabelsko..
1668

Post by 1668 »

Hade samma fel på min megane för några år sedan. Löste det genom att ta bort kontaktstycket och skrapa lite på stiften i lampinsatsen. Det var ganska ärjat på alla stift men ett var värre angripet än de övriga. Felet har inte återkommit.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Spiff

Post by Spiff »

Kan även ta och trycka ihopa kontakterna lite i kontakt stycket vanligt fel på dom bilarna eller vanligt och vanligt varit ute för en del i alla fall..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Post Reply