Elfel på baklyktor, blinkers och dimljus
Moderator: Forumpolisen
-
Elfel på baklyktor, blinkers och dimljus
Hej,
Jag äger en Renault Megane -99 1.6.
Först och främst så består mitt halvljus bak av sammanlagt fyra lampor, ett yttre och ett inre par. Det innersta paret lyser ej.
För det andra, när jag blinkar till vänster så lyser den baklampa som fungerar med halv styrka när blinkljuset är till.
Därefter, när dimljusen bak är på så lyser blinkljuset bak med svag styrka.
Sist, när jag bromsar så tänds lampan i panelen för dimljusen bak och lyser väldigt svagt. Jag utgår från att dimljusen bak alltså lyser svagt när jag bromsar.
Någon som har någon aning om vad felet kan vara?
M v h
Michael
Jag äger en Renault Megane -99 1.6.
Först och främst så består mitt halvljus bak av sammanlagt fyra lampor, ett yttre och ett inre par. Det innersta paret lyser ej.
För det andra, när jag blinkar till vänster så lyser den baklampa som fungerar med halv styrka när blinkljuset är till.
Därefter, när dimljusen bak är på så lyser blinkljuset bak med svag styrka.
Sist, när jag bromsar så tänds lampan i panelen för dimljusen bak och lyser väldigt svagt. Jag utgår från att dimljusen bak alltså lyser svagt när jag bromsar.
Någon som har någon aning om vad felet kan vara?
M v h
Michael
Hade samma fel på min megane för några år sedan. Löste det genom att ta bort kontaktstycket och skrapa lite på stiften i lampinsatsen. Det var ganska ärjat på alla stift men ett var värre angripet än de övriga. Felet har inte återkommit.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm