Kamrem plus service Clio Sport -01
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 18
- Joined: 07 Dec 2006, 17:02
- Location: Stockholm
-
- Posts: 18
- Joined: 07 Dec 2006, 17:02
- Location: Stockholm
En fråga till, ni som kört med era Sport på bana. hur är den? När man läser ett jämförelsetest med Type-R så får det ju kritik för framtunghet och växlar som kan hoppa ur pga att motorpaketet rör sig för mycket.
Jag vet att dom går fort, men hur lätt är det att komma dit?
Jag har kört på bana i 4 år så kom med lite beskrivningar.
Inser att jag har bytt ämne i min egen tråd, nån admin får gärna splitta till en ny tråd...
Jag vet att dom går fort, men hur lätt är det att komma dit?
Jag har kört på bana i 4 år så kom med lite beskrivningar.
Inser att jag har bytt ämne i min egen tråd, nån admin får gärna splitta till en ny tråd...
Justja Stig var det (kallas väl även magistern). de tre musketörena har man ju träffat några gånger men då har vi träffatsAndreas Bystedt wrote:Farsan heter Stig och det är nog han du menar. Klar jag också var med och puttrade land och rike runt. DOm var ju tre stycken, farsan, Bengt-Olov och sen en som heter Lars. De tre musketörerna
Jag är 32 fö.
Jag och farsan puttrar fortfarande runt på träffar men nu i två bilar
Du får skaffa dig en CV
32 då är vi ju nästan lika unga
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Har kört min två gånger på bana och det har funkat bra. Hoppas på mer nästa år. Då jag körde använde jag mina 15" och euromaster däck sen med orginal dämpare och fjädrar. Det ända jag har fixat är bromsarna med andra belägg och bromsvätska. Och de funkar kanon, ingen mattning alls på banan. Sen funkar de hyfsat på gata också.
Själv har jag inte haft problem att växlar har hoppat ur, men falk här i klubben har suttit dit en gummi bit för att minska rörelsen i sidled av motor. Sen är den lite framtung, mycket prylar under huven och för lite där bak. Tror r-däck och hårdare dämpare och fjädrar kan ta bort de tendenserna.
Ev. tittar falk in här och kollar på forumet så kan han också ge lite komentarer om hur sporten uppför sig. Han har "lite" mer erfarenhen på banåka
Själv har jag inte haft problem att växlar har hoppat ur, men falk här i klubben har suttit dit en gummi bit för att minska rörelsen i sidled av motor. Sen är den lite framtung, mycket prylar under huven och för lite där bak. Tror r-däck och hårdare dämpare och fjädrar kan ta bort de tendenserna.
Ev. tittar falk in här och kollar på forumet så kan han också ge lite komentarer om hur sporten uppför sig. Han har "lite" mer erfarenhen på banåka
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Jag skrev lite i "skillnad-tråden"...Andreas Bystedt wrote:Jag vet att dom går fort, men hur lätt är det att komma dit?
Fråga mer om du undrar över nå't specifikt.
Edit: "Gummibiten" som Joel nämner är en skruvad gummikudde som jag monterat i höger övre motorfäste för att motorn inte ska röra sig för mycket i sidled. Arrangemanget förhindrar att motor/vxl-paketet rör sig så mycket att höger drivaxel bottnar i vänsterkurvor. (Det sitter gummikuddar för "framåt-bakåt" begränsning original, men inget stöd i sidled.)
Att växlar hoppar ur händer nog nå'ngång på alla standardbilar som har överföring med "stång" och mjukt upphängt drivpaket. Jag har råkat ut för växelurhopp en eller möjligen två gånger när jag motorbromsat slarvigt över ojämnheter eller curbs... Händer aldrig vid vanlig hårdkörning.
- Barbapappa
- Posts: 90
- Joined: 27 Dec 2003, 13:11
- Location: Göteborg/Sjövik
- Contact:
Hoppar också in i diskutionen här.
Jag åkte Clio Sport 01 tills för nån månad sedan då jag sålde den, den hade då gått runt 6500mil och hade den där kamremservicen gjord, med vattenpump vilket verkadce lika bra med tanke på att den kostade typ 700:-, ball att ge mellan 7-10000 för att byta pump om den går sönder När jag sålde den skickade jag med en omgång 17" hjul med fina däck, en omgång orginalhjul med r-däck monterade och en omgång fina vinterdäck. Annars var väl bilen rätt standard bortsett från H&R fjädrar och ferrita system (avgassystemen verkar inte hålla länge alls (6000mil, kolla vid köp), H&R 'camberbultar' för möjlighet till justering av camber blev också monterat. Skickade iväg bilen för 83 vilket jag var nöjd med, gav nåt liknande när jag köpte den året innan, bra 2:a handsvärde.
Motorn är riktigt go, men jag inbillade mig att det inte kändes som några 172-gnäggare i den motorn, klara problem att haka på gamla 80-tals Golfar med liknande typ av motorer och vikt. Karaktören på motorn är ju riktigt riktigt go måste jag ändå säga, bra kraft redan från botten men när nålen far upp mot 5500rpm brakar det lös på riktigt och håller i sig en bit över 7000rpm, sen är det bara att plocka in nästa växel och den drar lika bra igen.
Inredningen funkar väl, sköna stolar som även funkar vid banåka, men väl ute på banan är man av en annan åsikt ibland. Ratten verkar ju slitas nåt alldeles väldigt på dessa bilarna, min hade gått runt 5000mil när jag köpte den och ratten såg inte bra ut med tanke på hur lite bilen hade gått, när jag sålde den så hade ju det lossnat delar av skinnet på utsidan av ratten, såg inte roligt ut på en såpass ny bil, stolarna verkade hålla ihop bättre...
Att växlarna hoppar ur vid ordentlig körning har jag aldrig märkt sån tur är. När det gäller din undran om Hondan så är ju min uppfattniing att den är snabbare än Clion, men hur mycket och till vilket pris, en sån kostar ju några extra slantar... Cooper S:en har jag väl lättare att relatera till då jag känner en som har en sådan bil som är bra i ordning, bättre kompressor och chip, dämpare mm mm. Den provade man att köra mot några gånger på den beryktade parkbanan, Clion var betydligt snabbare runt där i.a.f. Men skulle man kört på Kinnekulle exempelvis så hade nog läget varit ett helt annat, bra kraft i den där maskinen.
Så jag säger KÖP men kamremmen ska vara bytt eller så får bilen vara jäkligt billig för det kostar en go slant att byta. Så lägger man lite pengar på ordentliga dämpare och bra r-däck så har du en bil som går bra!
Jag åkte Clio Sport 01 tills för nån månad sedan då jag sålde den, den hade då gått runt 6500mil och hade den där kamremservicen gjord, med vattenpump vilket verkadce lika bra med tanke på att den kostade typ 700:-, ball att ge mellan 7-10000 för att byta pump om den går sönder När jag sålde den skickade jag med en omgång 17" hjul med fina däck, en omgång orginalhjul med r-däck monterade och en omgång fina vinterdäck. Annars var väl bilen rätt standard bortsett från H&R fjädrar och ferrita system (avgassystemen verkar inte hålla länge alls (6000mil, kolla vid köp), H&R 'camberbultar' för möjlighet till justering av camber blev också monterat. Skickade iväg bilen för 83 vilket jag var nöjd med, gav nåt liknande när jag köpte den året innan, bra 2:a handsvärde.
Motorn är riktigt go, men jag inbillade mig att det inte kändes som några 172-gnäggare i den motorn, klara problem att haka på gamla 80-tals Golfar med liknande typ av motorer och vikt. Karaktören på motorn är ju riktigt riktigt go måste jag ändå säga, bra kraft redan från botten men när nålen far upp mot 5500rpm brakar det lös på riktigt och håller i sig en bit över 7000rpm, sen är det bara att plocka in nästa växel och den drar lika bra igen.
Inredningen funkar väl, sköna stolar som även funkar vid banåka, men väl ute på banan är man av en annan åsikt ibland. Ratten verkar ju slitas nåt alldeles väldigt på dessa bilarna, min hade gått runt 5000mil när jag köpte den och ratten såg inte bra ut med tanke på hur lite bilen hade gått, när jag sålde den så hade ju det lossnat delar av skinnet på utsidan av ratten, såg inte roligt ut på en såpass ny bil, stolarna verkade hålla ihop bättre...
Att växlarna hoppar ur vid ordentlig körning har jag aldrig märkt sån tur är. När det gäller din undran om Hondan så är ju min uppfattniing att den är snabbare än Clion, men hur mycket och till vilket pris, en sån kostar ju några extra slantar... Cooper S:en har jag väl lättare att relatera till då jag känner en som har en sådan bil som är bra i ordning, bättre kompressor och chip, dämpare mm mm. Den provade man att köra mot några gånger på den beryktade parkbanan, Clion var betydligt snabbare runt där i.a.f. Men skulle man kört på Kinnekulle exempelvis så hade nog läget varit ett helt annat, bra kraft i den där maskinen.
Så jag säger KÖP men kamremmen ska vara bytt eller så får bilen vara jäkligt billig för det kostar en go slant att byta. Så lägger man lite pengar på ordentliga dämpare och bra r-däck så har du en bil som går bra!
Peter Karlsson - Göteborg
Min Clio Sport är såld!
Nu är det Lupo GTI som gäller.
Min Clio Sport är såld!
Nu är det Lupo GTI som gäller.
Materialet kostar tydligen lite över tio tusen sen tar jobbet två hela dagar.Falk wrote:TjugoentusenHoffa wrote:21 tusen svenska kronor
Det måste ju vara en markering att man helt enkelt inte vill göra jobbet...
Fick du någon specifikation, vilka delar som kostar vad och hur mycket som är jobb. Hur många timmar räknar man med.
Men nu skiter jag i vad det blir för stämpel i boken, har ringt en polare (icke Renault-meck) som ska kolla upp vad han kan ge för pris.
Medlem nr. 1493
Kikade på Bilias site vad som ingår i 6k service med kamrem.
Funkar ju bra.
Funkar ju bra.
Bilia wrote:Server Error in '/ServiceProtocol' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Timeout expired. The timeout period elapsed prior to completion of the operation or the server is not responding.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Timeout expired. The timeout period elapsed prior to completion of the operation or the server is not responding.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Stack Trace:
[SqlException: Timeout expired. The timeout period elapsed prior to completion of the operation or the server is not responding.]
Bilia.Internet.Cars.Web.ServiceProtocol.ServiceProtocol.cmdShowServiceProtocol_Click(Object sender, ImageClickEventArgs e) in C:\Devel\WebRoots\cars\ServiceProtocol\ServiceProtocol.aspx.vb:377
System.Web.UI.WebControls.ImageButton.OnClick(ImageClickEventArgs e) +109
System.Web.UI.WebControls.ImageButton.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument) +69
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument) +18
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData) +33
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +1292
Haha snacka om överdebitering Skrattretande.
Enligt tidlistan i både Autodata samt Renaults eget Dialogys så är tiden för kamremsbytet 5,2h + resten av servicen 2,6h. Vattenpumpen drivs ej av kamremen på den så den bytes ju bara vid behov.
Enligt tidlistan i både Autodata samt Renaults eget Dialogys så är tiden för kamremsbytet 5,2h + resten av servicen 2,6h. Vattenpumpen drivs ej av kamremen på den så den bytes ju bara vid behov.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Haha! Hade inga höga tankar om dom innan heller men tack för den upplysningen!Dennis wrote: Haha snacka om överdebitering Skrattretande.
Enligt tidlistan i både Autodata samt Renaults eget Dialogys så är tiden för kamremsbytet 5,2h + resten av servicen 2,6h. Vattenpumpen drivs ej av kamremen på den så den bytes ju bara vid behov.
Medlem nr. 1493
Det kan ju för jämförelsen vara intressant att höra hur mycket du debiterar, mellan tummen och pekfingret, för en 6k service med kamremsbyte. Delar resp jobb?Dennis wrote: Haha snacka om överdebitering Skrattretande.
Enligt tidlistan i både Autodata samt Renaults eget Dialogys så är tiden för kamremsbytet 5,2h + resten av servicen 2,6h. Vattenpumpen drivs ej av kamremen på den så den bytes ju bara vid behov.
Har inte kollat upp vad delarna ligger på. Men som bekant så brukar jag ta Renaultdelar från Autofrance, Oftast mycket billigare än MECA. Min debiteringsfaktor är 600:- / påbörjad period.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det blir mao klart billigare att ta ledigt från jobbet två dagar för att åka till dig var man än bor i Sverige, ta in på hotell en natt eller två, softa en dag vid Kalmarsund medan du mekar, och sedan åka tillbaka, än att anlita Bilia.Dennis wrote:Har inte kollat upp vad delarna ligger på. Men som bekant så brukar jag ta Renaultdelar från Autofrance, Oftast mycket billigare än MECA. Min debiteringsfaktor är 600:- / påbörjad period.
Heja Bilia...