Kamrem plus service Clio Sport -01

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Andreas Bystedt

Kamrem plus service Clio Sport -01

Post by Andreas Bystedt »

Hej alla Renault ägare! :D

Jag är spekulant på en Clio Sport -01. Den har snart gått 6000 mil och har inte fått någon service i år.

Vad ingår i den som komma skall och kamremmen ska bytas också förstår jag. Bilen står på bilaffär och vill veta vad jag ska fråga dom eller begära få fixat.. 8)

Mvh
/Andreas
A-K

Re: Kamrem plus service Clio Sport -01

Post by A-K »

Andreas Bystedt wrote:Hej alla Renault ägare! :D

Jag är spekulant på en Clio Sport -01. Den har snart gått 6000 mil och har inte fått någon service i år.

Vad ingår i den som komma skall och kamremmen ska bytas också förstår jag. Bilen står på bilaffär och vill veta vad jag ska fråga dom eller begära få fixat.. 8)

Mvh
/Andreas
På vanliga clion e kamrem 12 000 mil eller 5 år.
Så det borde ju fixas i alla fall. Borde väl vara en service gjord nylien om den gått 6000 mil.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Hej!

I 6000 mila service är en ganska stor service. De byter tändstift, olja, filter, kupefilter, drivrem m.m. Gjorde min nyligen plus kamremsbyte hos en bilfirma och fick betala 7.800kr. Tror Volvo ville ha ca 14.000kr för samma jobb.

Ev. behöver man byta vattenpumpen samtidigt som kamrem byts. Men om bilen bara gott 6000 mil så håller den nog till nästa kamremsbyte.

Här står det om vad som görs på servicen:
http://cars.bilia.se/default.asp?target ... tocol.aspx

Tycker att du ska kräva att den blir servad eller så är det prutningsdax! Annars lycka till och hoppas du blir nöjd med bilen :D

/Joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
mange
Forumpolis

Post by mange »

som joel säger så är 6000 mila servicen dyr och om dessutom kamremmen skall bytas så blir det ännu dyrare :cry: så jag håller med joel att firman skall fixa det innan du köper.
När jag kollade priser för nått år sedan på 6000 och kamrem så kostade de mellan 12.000 och 16.000 hos olika volvo/renault verkstäder.

Vad jag hört så är renaulterna kännsliga på åldern på kamremmarna så att åka mer än 5 år rekommenders inte.

En sak till i alla länder förutom sverige så är kamremsbytet på sporten 5 år eller 6000 mil men i sverige är det 12000 och 5 år.....konstigt va

men köp en sport du kommer inte att ångra dig :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Andreas Bystedt

Jo jag kommer att begära att få den servad. Året är snart slut (5 år) och den är över 6000 mil när den lämnat bilhallen typ.

95 000 för en nolletta?

Jag vet att den går undan. Hade en 306 Gti som banbil förut och vi bjöd in er till våra banträffar..och blev ifrånåkta... :oops:
Jag har egentligen varit ute efter en Cooper S men tycker dom är väl dyra för sin ålder. Ruskit bra andrahandvärde i dom..synd för mig bara. :wink:
mange
Forumpolis

Post by mange »

brochan köpte en 01 med 17 tum som gått lite över 4.000 i våras. den var kamremsbytt. den gav han 89.000 för och nu är det höst så de borde kanske inte vara dyrare. men är den riktigt fin så är den kanske värd priset. men rent spontant så känns de lite dyrt.

du kan ju köpa min 8)
Andreas Bystedt wrote:
Jag vet att den går undan. Hade en 306 Gti som banbil förut och vi bjöd in er till våra banträffar..och blev ifrånåkta... :oops:
:lol:
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Tycker det känns mycket för en -01. Men det är bra andrahandsvärde på clion det sista åren. Köpte min för över ett år sedan för 80.000kr och hade då gott 4.500 mil.

Kan säga att innan jag köpte min -01 så var jag och testade en annan sport. Det var en -00 och hade strax gott 6000 mil och låg ute för 95.000 har jag för mig. De vägrade byta kamremen, jag skulle få betala 5.000kr för att de skulle göra bytet :roll: och även servicen ville de inte göra, så jag bara skrattade och gick ut. Säkert någon som köpte den utan att veta om kamremsbytet samt den dyra servicen...
Andreas Bystedt

mange wrote:
du kan ju köpa min 8)
Vad snällt, vad har du för något då? :D

Ja 95 låter ju dyrt då. Min tanke var att dom står för service och kamremsbyte. Så max 90 för ett fint exemplar tycker ni?
mange
Forumpolis

Post by mange »

om du ger så mycket som 90 så skall det väl iaf var lite godis med Ex 17 tummare. men återigen så är bilen riktigt fin så kanske 8) pruta mer :D

Åker silver sport 01 har gått 8000 mil
Image
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Mange vad blir det istället? Volvo 740 kombi? :lol:
Andreas Bystedt

mange wrote:om du ger så mycket som 90 så skall det väl iaf var lite godis med Ex 17 tummare. men återigen så är bilen riktigt fin så kanske 8) pruta mer :D

Men jag är gammal gubbe, vill ha lite komfort. Har åkt med fullflödes och 17 tums fäljar med tejp runt i 4 år. Tänke ha lite komport..om det nu går att tala om med småbilar.
Hade jag inte brytt mig om komfort hade det blivit en Type-R helt klart. :)

8000 mil är för mycket, är där motornerna börjar tappa sina pållar.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Jolle_Pborn wrote:Mange vad blir det istället? Volvo 740 kombi? :lol:
Känner mig skapligt ung fortfarande så en kombi blir det inte :twisted:
VOLVO......jag är allergisk mot volvo. ger mig illamående och konstigt beteende 8) men är lite sugen på en Alpine :D
Image
mange
Forumpolis

Post by mange »

Andreas Bystedt wrote:
mange wrote:om du ger så mycket som 90 så skall det väl iaf var lite godis med Ex 17 tummare. men återigen så är bilen riktigt fin så kanske 8) pruta mer :D

Men jag är gammal gubbe, vill ha lite komfort. Har åkt med fullflödes och 17 tums fäljar med tejp runt i 4 år. Tänke ha lite komport..om det nu går att tala om med småbilar.
Hade jag inte brytt mig om komfort hade det blivit en Type-R helt klart. :)

8000 mil är för mycket, är där motornerna börjar tappa sina pållar.
Ja om du åker med original 15 så är den inte säå stöttig + att den är roligare.

min har bara gått 7900 så då e den väl OK :wink: :lol:
Image
Andreas Bystedt

mange wrote:
VOLVO......jag är allergisk mot volvo. ger mig illamående och konstigt beteende 8) men är lite sugen på en Alpine :D
Vet inte hur gammal du är, men såg att du körde CV4. Tycker mig känna igen ditt efternamn. Har eller är du med i CV klubben? Min farsgubbe är med där, ägde en Cv också för många år sen :)
mange
Forumpolis

Post by mange »

Andreas Bystedt wrote:
mange wrote:
Vet inte hur gammal du är, men såg att du körde CV4. Tycker mig känna igen ditt efternamn. Har eller är du med i CV klubben? Min farsgubbe är med där, ägde en Cv också för många år sen :)
Jasså... är du från värmlandtrakten? jag tror vet vem din pappa är (men kommer inte ihåg förnammnet) Då har vi kanske har träffats på CV träff när vi var små. Farsan min har åkt cv och varit med i klubben sedan -72 och själv var man den ständiga följeslagaren :D

Jag är bara 30 år ung 8)
Image
Post Reply