Rensa strålkastarspolarna? Clio 1.2 16V -03
Moderator: Forumpolisen
Rensa strålkastarspolarna? Clio 1.2 16V -03
Nu kommer det ingen spolarvätska ur högtrycksspolningen till strålkastarna, men på vindrutan funkar det bra, så jag misstänker att dom satt igen sig av smuts o dyl.
Är det bara att ta en skruvmejsel motsv och pilla ut munstycken eller? Den här varianten har som en "slits" i sig och inte som på andra bilar där man kan pilla in en nål eller motsv direkt i hålet.
Eller kan det vara något annat fel som gör att strålkastarrengöringen gett upp tro?
Tacksam för tips! )
Är det bara att ta en skruvmejsel motsv och pilla ut munstycken eller? Den här varianten har som en "slits" i sig och inte som på andra bilar där man kan pilla in en nål eller motsv direkt i hålet.
Eller kan det vara något annat fel som gör att strålkastarrengöringen gett upp tro?
Tacksam för tips! )
Hej!
Jag har en clio -02 där högra spolarmunstycket till strålkastaren slutat fungera. Det är tydligen ett väldigt vanligt fel på clio vad jag har hört. Sen till det tråkiga, DU MÅSTE TA BORT HELA FRONTEN för att byta det där j***a munstycket . Sitter en stor mutter på insidan som håller fast munstycket. Så jag kör med den högra trasig till det är dags att byta båda .
Lycka till
Jag har en clio -02 där högra spolarmunstycket till strålkastaren slutat fungera. Det är tydligen ett väldigt vanligt fel på clio vad jag har hört. Sen till det tråkiga, DU MÅSTE TA BORT HELA FRONTEN för att byta det där j***a munstycket . Sitter en stor mutter på insidan som håller fast munstycket. Så jag kör med den högra trasig till det är dags att byta båda .
Lycka till
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Re: Rensa strålkastarspolarna? Clio 1.2 16V -03
Kan vara backventilen. det fick jag byta på min en gång.Knorren wrote:Nu kommer det ingen spolarvätska ur högtrycksspolningen till strålkastarna, men på vindrutan funkar det bra, så jag misstänker att dom satt igen sig av smuts o dyl.
Tacksam för tips! )
fast sen gav hela behållaren upp efter 4 år.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Re: Tackar
Bra fråga. Var verkstaden som fixa det åt mig....Knorren wrote:Ålrajt! Vart sitter den specifika backventilen då, i eller i närheten av behållaren eller vad?
- Jolle_Pborn
Separat behållare?
Är det en separat behållare till strålkastarna eller?
Mvh:
/Johan Svensson
Laguna 1,8 16V Sportline -01
/Johan Svensson
Re: Separat behållare?
Nej, det var dte inte på min 02:a i alla fall. Men fick en spricka i behållaren så dne läckte vatten.Knorren wrote:Är det en separat behållare till strålkastarna eller?
Problemet löst!
Nu är problemet löst!
Det var inte fel på spolarna.......
Det som hänt var att nivån i burken sjunkit under nivån där avtappningsventilen för just spolarna till strålkastarna satt... Dock så sitter uppenbarligen avtappningsventilen för vindruta och bakruta lägre än den för strålkastarna. Jag har kört länge med nivån där under och därför trott att det blivit något fel på dom eftersom ju spolningen till vindrutan funkat... I mitt fall så behövde jag fylla på ca 1,5 liter för att nivån skulle räcka till igen.
Kontentan är att nu har man lärt sig något nytt igen!
Det var inte fel på spolarna.......
Det som hänt var att nivån i burken sjunkit under nivån där avtappningsventilen för just spolarna till strålkastarna satt... Dock så sitter uppenbarligen avtappningsventilen för vindruta och bakruta lägre än den för strålkastarna. Jag har kört länge med nivån där under och därför trott att det blivit något fel på dom eftersom ju spolningen till vindrutan funkat... I mitt fall så behövde jag fylla på ca 1,5 liter för att nivån skulle räcka till igen.
Kontentan är att nu har man lärt sig något nytt igen!
Mvh:
/Johan Svensson
/Johan Svensson