megane sänkning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

megane sänkning

Post by CLIO 16V SWEDEN »

e de verkligen så lätt att sänka bilen där bak som de beskrivs på


http://www.coupe-club.co.uk/viewtech.php?id=61


nån som har testat det?
Ercan
malmö
clio 172 ph2
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: megane sänkning

Post by Tony »

CLIO 16V SWEDEN wrote:e de verkligen så lätt att sänka bilen där bak som de beskrivs på


http://www.coupe-club.co.uk/viewtech.php?id=61


nån som har testat det?
har gjort det på en 5gte.svåraste var att lossa stavarna(rost)..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

hur långt tid tog de ungefär?
Ercan
malmö
clio 172 ph2
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

som ¨sagt om stavarna lossnar så går det fort, 1 h kanske, men nu är det ju så att stavarna brukar sitta av bara helvete :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

bara man gör på rätt sätt direkt så är den inga problem, men som sagt när jag skulle sänka så satt stavarna hårt åt ut av bara he**te.. men det är nästan lättare om man kan hissa upp bilen på en två pelar lyft..(rekomenderas)
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

kan du beskriva lite bättre än sidan som på engelska


kan hjälpa mig bättre pls
Ercan
malmö
clio 172 ph2
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Ett gott råd i all välmening :wink:
Är du inte säker på vad du gör, lämna bilen till firma å få kvitto på jobbet. Jag trodde jag gjorde en bra affär å gjorde det billigare (dock inte själv), vilket resulterade i att bilen sänktes för mkt. Gula konisar läckte olja och fick bytas ut mot originaldämpare, sedan fick jag beställa nya gula koni - och höja bilen 20 mm. Det blev :twisted: dyrt i slutändan. Jag tjänade :evil: inget på det...mera än att jag lärde mig en läxa.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Bilen är inte sänkt fören den slår i marken... :lol:

Stora fälgar och lågbil är nog det fetaste som finns eller det kanske bara är min uppfattning.

Jag har med fattat det som att det ska vara ett :twisted: jobb att sänka och få ut stavarna, har bytt bussning bak på en laguna samma bakvagn och det vara ett riktigt sk*t göra och då hade jag ändå alla verktyg som behövs.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kämpigt med gammalt fastrostat / ärjat

Det gäller att plocka fram gasolen om man gör det själv.
:twisted:

Kan vara jobbigt för den ovane.

Och i värsta fall måste man skruva av bakaxeln för att komma åt o värma.


****
Håller med dig spiff om sänkning.
mycket fälg, minimalt med däck
och bilen ska nätt o jämnt sväva ovanför marken .

MUMS! :lol:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Man kan ju förarbeta lite å lossa "plastkopparna" där torsionsstavarna sitter å spruta in lite 4WD eller 556. Sätta på plastkopparna igen å låta det gå några dagar.

Så lagom roligt med mycket sänkning, mycket fälg å lite däck när man bor i en stad där trafikplanerarna ÄLSKAR farthinder. Helst byggda i gatsten, med asfalt före å efter..asfalten sjunker å anpassar sig efter markens röresler. Å det gör ju inte direkt gatsten, så - lagom sänkning, om man inte vill åtgärda diverse andra saker på sin bil till följd av en maximal sänkning. Estetiskt kan det ju se bra ut, men särskilt praktiskt är det ju inte.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:Man kan ju förarbeta lite å lossa "plastkopparna" där torsionsstavarna sitter å spruta in lite 4WD eller 556. Sätta på plastkopparna igen å låta det gå några dagar.

Så lagom roligt med mycket sänkning, mycket fälg å lite däck när man bor i en stad där trafikplanerarna ÄLSKAR farthinder. Helst byggda i gatsten, med asfalt före å efter..asfalten sjunker å anpassar sig efter markens röresler. Å det gör ju inte direkt gatsten, så - lagom sänkning, om man inte vill åtgärda diverse andra saker på sin bil till följd av en maximal sänkning. Estetiskt kan det ju se bra ut, men särskilt praktiskt är det ju inte.
även längst in där stavarna sitter behöver det rostlösas,dvs i mitten på bakaxeln...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

picko1 wrote:Tjenare tänkte sänka min r19 92a måste man ta veck dämparna eller räcker det med att höja upp den så den lättar och sedan dra ut staven ? eller är det flera och dra ut på r19 ?

Måste man lyfta båda hjuen eller går det att ta en sida itaget?

bakaxeln är bytt för ej så länge sedan så så värst rostigt borde det ej vara
ta bort dämparna, och lyft upp hela bakänden på bilen,tror du måste ha med dig Magnus Samuelsson om du skall lyckas,att sänka en sida i taget...
Satte dom dit en helt ny bakaxel???,annars har du ändå rost i fjädringen då man inte rör den om man byter bakaxel...det är en stav från varje sida....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

picko1 wrote:jag kolla in lite granna idag det såg välsmort ut iaf sedan hur det är längst in är en annan fråga. Va då sitter skiten ispänn om man lyfter upp en sida itaget?

Jag tänkte gör det smidigt för mig ja :P

Får nog göra som det står överallt värkar ju ej så svårt
ja det sitter i spänn ,du behöver någon stark som kan böja bakaxeln om du skall byta på en sida i taget..så sk*t i det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply