Back mot en backe.
Moderator: Forumpolisen
Back mot en backe.
Någon som har ett bra tips på hur man undviker att rusa motorn när man kör i en nerförsbacke o sedan hittar en p-lucka och ska backa in i denna?
Har försökt med handbroms, ibland klarar jag det, men ibland bara dör motorn, antingen för att jag ger för lite gas eller för mkt kanske. fattar inget alls, hatar dessutom att jag måste göra det, för att min P-plats e belamrad med byggnadsgrejer.
Har försökt med handbroms, ibland klarar jag det, men ibland bara dör motorn, antingen för att jag ger för lite gas eller för mkt kanske. fattar inget alls, hatar dessutom att jag måste göra det, för att min P-plats e belamrad med byggnadsgrejer.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
det där är lite av en vanesak skall ju inte vara svårare ner än uppförbacke,sliter ju lite koppling åxå att behöva parkera så,är nog antagligen lättare med en större motor åxå....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Jolle_Pborn
Som tony skrev så beror det mycket på motor. Sen hur kopplingen är och om det är ett lätt svänghjul. Tycker min clio är lite jobbig att starta med och svår att slira på kopplingen. Den är hård och tar snabbt, plus att det är en liten motor som kräver lite varv och att sitter ett lätt svänghjul på. Det är lätt att man råkar hoppa igång och även svårt att göra mjuka växlingar om man inte gasar och kopplar distinkt.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Vanliga bruxbilar borde vara automat.Trafiken skulle bli mycket säkrare då.Teemu wrote:automat är ju bekvämt värre i tillfällen som dessa m.fl. Bara att lägga i backen och släppa bromsen och bilen står still i backar tills man rör gasen.
Folk har ju så mycket annat för sej när de kör bil

Prata telefon,pilla på speldosan,försöka hålla reda på ungen eller hunden,äta hamburgare m.m m.m.Dessutom är det väldigt många som överhuvud taget inte kan manövrera bilen backande,än mindre efter speglar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det kan man hålla med om. Jag tycker dte ska bli skönt att få min p-plats igen efetr renoveringarna av fasaden här hemma, så kan man parkera på sin egna ruta igen.Dennis wrote:Vanliga bruxbilar borde vara automat.Trafiken skulle bli mycket säkrare då.Teemu wrote:automat är ju bekvämt värre i tillfällen som dessa m.fl. Bara att lägga i backen och släppa bromsen och bilen står still i backar tills man rör gasen.
Folk har ju så mycket annat för sej när de kör bilutan att just köra
![]()
Prata telefon,pilla på speldosan,försöka hålla reda på ungen eller hunden,äta hamburgare m.m m.m.Dessutom är det väldigt många som överhuvud taget inte kan manövrera bilen backande,än mindre efter speglar.
Fast är ju bra att behöva fickparkera ibland, så man vet hur man ska göra. Många vet ju som sagt inte hur de ska använda ytter backspeglarna, de är liksom toppen när man ska fickparkera.
Håller med du, det finns så fina invalidaggregat idag så det är meningslöst att ha en sopp slev till att vispa runt med inne i bilen. Jag kommer nog aldrig gå ifrån aut nu när man vant sig. Kört kangoo Disel nu i snart en månad medans Volon varit ner skruvad och va fan det rä ju tröttsamt att sitta och dra i den därTeemu wrote:automat är ju bekvämt värre i tillfällen som dessa m.fl. Bara att lägga i backen och släppa bromsen och bilen står still i backar tills man rör gasen.

Nej en brukis ska vara AUT
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Ska försöka ge lite tips eftersom det svamlades en massa runt-omkring...
Klassikt novisskräck - start/stopp i backe, gärna med samtidig fickparkering.
Det finns eg. inga genvägar än att lära känna bilen ordentligt. Dragläge, gas, broms och handbroms. Nervositeten/nojjan spelar också sin roll.
Antingen backar du in. Använd handbromsen om du är orolig att du inte hinner "få upp" bilens kraft tillräckligt snabbt med koppling/gas.
Ett annat alternativ kan vara att KÖRA in, med högre infallsvinkel och upp med högra framhjulet på trottoaren (om möjligt). Sen gäller det bara att backa tillbaka en liten bit (med fullt rattutslag åt andra hållet) för att få ner hjulet på marken igen. Denna manöver är dock enklare om det finns lite mer plats...
Lycka till...
och bli INTE rädd för att misslyckas - då blir det bara värre nästa gång
/J
Det finns eg. inga genvägar än att lära känna bilen ordentligt. Dragläge, gas, broms och handbroms. Nervositeten/nojjan spelar också sin roll.
Antingen backar du in. Använd handbromsen om du är orolig att du inte hinner "få upp" bilens kraft tillräckligt snabbt med koppling/gas.
Ett annat alternativ kan vara att KÖRA in, med högre infallsvinkel och upp med högra framhjulet på trottoaren (om möjligt). Sen gäller det bara att backa tillbaka en liten bit (med fullt rattutslag åt andra hållet) för att få ner hjulet på marken igen. Denna manöver är dock enklare om det finns lite mer plats...
Lycka till...

/J
SS
Kör man upp med ena framhjulet på trottoaren, e det ju risk att man sabbar hjulinställningen.jayman wrote:Ska försöka ge lite tips eftersom det svamlades en massa runt-omkring...
Lycka till...och bli INTE rädd för att misslyckas - då blir det bara värre nästa gång
/J
Jag börjar väl lära mig bilen nu, tar hjälp av handbromsen, mkt bättre än dragläge.