Back mot en backe.

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Back mot en backe.

Post by A-K »

Någon som har ett bra tips på hur man undviker att rusa motorn när man kör i en nerförsbacke o sedan hittar en p-lucka och ska backa in i denna?
Har försökt med handbroms, ibland klarar jag det, men ibland bara dör motorn, antingen för att jag ger för lite gas eller för mkt kanske. fattar inget alls, hatar dessutom att jag måste göra det, för att min P-plats e belamrad med byggnadsgrejer.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det där är lite av en vanesak skall ju inte vara svårare ner än uppförbacke,sliter ju lite koppling åxå att behöva parkera så,är nog antagligen lättare med en större motor åxå....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Som tony skrev så beror det mycket på motor. Sen hur kopplingen är och om det är ett lätt svänghjul. Tycker min clio är lite jobbig att starta med och svår att slira på kopplingen. Den är hård och tar snabbt, plus att det är en liten motor som kräver lite varv och att sitter ett lätt svänghjul på. Det är lätt att man råkar hoppa igång och även svårt att göra mjuka växlingar om man inte gasar och kopplar distinkt.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

automat är ju bekvämt värre i tillfällen som dessa m.fl. Bara att lägga i backen och släppa bromsen och bilen står still i backar tills man rör gasen. :)
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Teemu wrote:automat är ju bekvämt värre i tillfällen som dessa m.fl. Bara att lägga i backen och släppa bromsen och bilen står still i backar tills man rör gasen. :)
Vanliga bruxbilar borde vara automat.Trafiken skulle bli mycket säkrare då.
Folk har ju så mycket annat för sej när de kör bil :shock: utan att just köra :x
Prata telefon,pilla på speldosan,försöka hålla reda på ungen eller hunden,äta hamburgare m.m m.m.Dessutom är det väldigt många som överhuvud taget inte kan manövrera bilen backande,än mindre efter speglar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Dennis wrote:
Teemu wrote:automat är ju bekvämt värre i tillfällen som dessa m.fl. Bara att lägga i backen och släppa bromsen och bilen står still i backar tills man rör gasen. :)
Vanliga bruxbilar borde vara automat.Trafiken skulle bli mycket säkrare då.
Folk har ju så mycket annat för sej när de kör bil :shock: utan att just köra :x
Prata telefon,pilla på speldosan,försöka hålla reda på ungen eller hunden,äta hamburgare m.m m.m.Dessutom är det väldigt många som överhuvud taget inte kan manövrera bilen backande,än mindre efter speglar.
Det kan man hålla med om. Jag tycker dte ska bli skönt att få min p-plats igen efetr renoveringarna av fasaden här hemma, så kan man parkera på sin egna ruta igen.
Fast är ju bra att behöva fickparkera ibland, så man vet hur man ska göra. Många vet ju som sagt inte hur de ska använda ytter backspeglarna, de är liksom toppen när man ska fickparkera.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Teemu wrote:automat är ju bekvämt värre i tillfällen som dessa m.fl. Bara att lägga i backen och släppa bromsen och bilen står still i backar tills man rör gasen. :)
Håller med du, det finns så fina invalidaggregat idag så det är meningslöst att ha en sopp slev till att vispa runt med inne i bilen. Jag kommer nog aldrig gå ifrån aut nu när man vant sig. Kört kangoo Disel nu i snart en månad medans Volon varit ner skruvad och va fan det rä ju tröttsamt att sitta och dra i den där :evil:-spaken hela tiden.

Nej en brukis ska vara AUT
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
jayman
Posts: 23
Joined: 06 Nov 2005, 20:17
Location: Stockholm

Post by jayman »

Ska försöka ge lite tips eftersom det svamlades en massa runt-omkring...

Klassikt novisskräck - start/stopp i backe, gärna med samtidig fickparkering.
Det finns eg. inga genvägar än att lära känna bilen ordentligt. Dragläge, gas, broms och handbroms. Nervositeten/nojjan spelar också sin roll.

Antingen backar du in. Använd handbromsen om du är orolig att du inte hinner "få upp" bilens kraft tillräckligt snabbt med koppling/gas.

Ett annat alternativ kan vara att KÖRA in, med högre infallsvinkel och upp med högra framhjulet på trottoaren (om möjligt). Sen gäller det bara att backa tillbaka en liten bit (med fullt rattutslag åt andra hållet) för att få ner hjulet på marken igen. Denna manöver är dock enklare om det finns lite mer plats...

Lycka till... :-) och bli INTE rädd för att misslyckas - då blir det bara värre nästa gång
/J
SS
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

jayman wrote:Ska försöka ge lite tips eftersom det svamlades en massa runt-omkring...

Klassikt novisskräck - start/stopp i backe, gärna med samtidig fickparkering.
Det finns eg. inga genvägar än att lära känna bilen ordentligt. Dragläge, gas, broms och handbroms. Nervositeten/nojjan spelar också sin roll.

Antingen backar du in. Använd handbromsen om du är orolig att du inte hinner "få upp" bilens kraft tillräckligt snabbt med koppling/gas.

Ett annat alternativ kan vara att KÖRA in, med högre infallsvinkel och upp med högra framhjulet på trottoaren (om möjligt). Sen gäller det bara att backa tillbaka en liten bit (med fullt rattutslag åt andra hållet) för att få ner hjulet på marken igen. Denna manöver är dock enklare om det finns lite mer plats...

Lycka till... :-) och bli INTE rädd för att misslyckas - då blir det bara värre nästa gång
/J
Kör man upp med ena framhjulet på trottoaren, e det ju risk att man sabbar hjulinställningen.
Jag börjar väl lära mig bilen nu, tar hjälp av handbromsen, mkt bättre än dragläge.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Post Reply