Mégane Coupé 2.0 16v - 1997 - fuzzion

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

I dag anlände den enorma Maxi Mégane vingen 8)
Får hoppas att den ser bra ut på plats även utan karossbreddning på Méganen.

Image
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

/Robert Blixt Enköping
Medlem nr: 70
Laguna GT Touring -06 205hk...
Kangoo 1,4 -00
Doffe Gordini-62
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Den va fin!
Hittade en snutt jag med:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2044335805

Mégas´n kommer ju att bli grym när du får allt klart. Skall du skaffa hela kitet, så hon blir riktigt mullig? Vingen är häftig! Skall du lacka den gul?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

fuzzion wrote:I dag anlände den enorma Maxi Mégane vingen 8)
Får hoppas att den ser bra ut på plats även utan karossbreddning på Méganen.

http://www.16v.se/misc/maxi-vinge.jpg
Nice osthyvel! 8) Nu blir det att trimma motorn annars toppar den väl inte mer än 100km/h :lol: Sen kommer du få en grym motorbroms så du slipper att slita på beläggen :wink:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jolle_Pborn wrote:
fuzzion wrote:I dag anlände den enorma Maxi Mégane vingen 8)
Får hoppas att den ser bra ut på plats även utan karossbreddning på Méganen.

http://www.16v.se/misc/maxi-vinge.jpg
Nice osthyvel! 8) Nu blir det att trimma motorn annars toppar den väl inte mer än 100km/h :lol: Sen kommer du få en grym motorbroms så du slipper att slita på beläggen :wink:
precis! :lol:
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Vingen ska lackas gul ja, vi får se hur det blir med Maxi-kitet i framtiden :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Lite Maxi Mégane information för de som är intresserade:

Renault Maxi Mégane
TECHNICAL DETAILS

Engine
F7R-A710- 4 cylinders,
16 valves Capacity (cc) 1995 Bore x stroke (mm) 84 / 90
Maximum power (bhp)
280 at 8000 rpm
Maximum torque (kg/m)
25,8 at 5900 rpm
Transmission
7-speed sequential gearbox, Viscous Coupling differential (Tarmac)
6-speed sequential gearbox, Viscous Coupling differential (Gravel)
Suspension
Front MacPherson struts with custom-made uprights, springs and dampers
Rear Transverse links, trailing arms, custom-made uprights, springs and dampers
Brakes
Front / gravel DV280
Front / asphalt DV355
Rear / gravel DV265
Rear / asphalt DV254
Dimensions & Capacity
Length (mm) : 3952
Widht (mm) : 1835
Height (mm) : 1350
Wheelbase (mm) : 2492
Front track (mm) : 1598
Rear track (mm) : 1598
Weight (kg) : 960

0-100: ~4,6 sek
Toppfart: 194 km/h
(Beroende på utväxling)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

fuzzion wrote:Engine
F7R-A710- 4 cylinders,
16 valves Capacity (cc) 1995 Bore x stroke (mm) 84 / 90
Maximum power (bhp)
280 at 8000 rpm
Maximum torque (kg/m)
25,8 at 5900 rpm
Den skulle sitta fint i clion, 280hk och 253Nm! 8) 3.75hk/kg då blir man farlig även efter kurvorna! :lol:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Maxi Mégane infot...Dum fråga kanske, men hur kommer det sig att toppfarten bara är 194 km/h? Från 0-100 går det ju på ett kick, vad händer sedan :?:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:Maxi Mégane infot...Dum fråga kanske, men hur kommer det sig att toppfarten bara är 194 km/h? Från 0-100 går det ju på ett kick, vad händer sedan :?:
tänk på att du kör på en väg som inte är mycket bredare än bilen,200 på en sådan väg är mycket,det gäller att komma upp i fart fort...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

kmfdm wrote:Maxi Mégane infot...Dum fråga kanske, men hur kommer det sig att toppfarten bara är 194 km/h? Från 0-100 går det ju på ett kick, vad händer sedan :?:
Växellådan. Utväxlingen är gjord så att varvet på motorn toppar då.Men till 194 går det fort :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Dennis wrote:
kmfdm wrote:Maxi Mégane infot...Dum fråga kanske, men hur kommer det sig att toppfarten bara är 194 km/h? Från 0-100 går det ju på ett kick, vad händer sedan :?:
Växellådan. Utväxlingen är gjord så att varvet på motorn toppar då.Men till 194 går det fort :lol:
Åh, ja..tänkte väl att det var nåt lurt. "Våra små Renaulter" är explosiva till en viss hastighet. Mkt hk garanterar alltså inte alltid en extrem topphastighet...Så Maxi Méganen är en vältrimmad liten rally-raket :lol: En perfekt kompis att roa sig med på grusvägarna i mammas hemtrakter.
Se vem som viker undan först - bilen eller myggorna :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Man byter drevsats i växellådan för olika banor för att det skall passa vridmomentet bättre på motorn.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Det där med att byta drevsats är ganska häftigt, i min ungdom var jag rally mek, i våran bil hade vi en riktig värsting låda. Man skruvade av vänster framhjul och la i friläge, tappade ur oljan, skruvade bort ett antal skruvar och ryckte tag i gaveln på lådan. Där hadde man hela drevsatsen och man tog den nya drevsatsen och tryckte in den i det tomma växellådshuset, i med alla skruv, hälla i olja, på med däcket och i väg. Lådan var svindyr, och jag har för mej att man fick skicka den till England för renovering. Tyvärr så körde de inte Renault, de som jag skruvade åt utan ett annat märke som jag inte vill nämna vid namn, för jag vill inte förstöra den goda stämningen på forumet.
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

R12-Kent wrote:...Tyvärr så körde de inte Renault, de som jag skruvade åt utan ett annat märke som jag inte vill nämna vid namn, för jag vill inte förstöra den goda stämningen på forumet.
En Renault 13 alltså, gick den bra :?:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Post Reply