Oljud i karrossen på Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
huzze

Oljud i karrossen på Laguna

Post by huzze »

Hej, så fort jag kör över ca 40 km/h så börjar det burra/skorra i karrossen, jag är ganska säker p åatt det kommer från framvagnen någonstans men vet inte var.. Dessutom blir det tyst/som vanligt när man svänger vänster, oförändrat när man sväger höger. Kan det va någon typ av slitagevarnare på bromsarna fram? eller är det styrled?, hjullager?

Dtta uppenbarade sig några timmar efter att den besiktigats med ua. Kan dom ha slitit/bankat sönder något?

hjälp/tips önskas.
E___

Post by E___ »

Skulle gissa på vänster framhjulslager
huzze

Post by huzze »

Men brukar hjullager kunna ge upp? är dom inte byggda för att hålla "livet ut"? Är det något som är enkelt/svårt går attt byta själv?, ser att Autoexperten har dom för 945:-
Last edited by huzze on 04 Oct 2006, 17:48, edited 1 time in total.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

huzze wrote:Men brukar hjullager kunna ge upp? är dom inte byggda för att hålla "livet ut" ?
nä du det är förbrukningsvara...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
huzze

Post by huzze »

haha, du han svara på första frågan innan jag han uppdatera.. det kallar jag snabbt svar :)
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jag köper mina hjullager på autofrance ,medlemmar i club renaultsverige har 20%rabatt ..brukar vara billigast .... om det är enkelt lr inte för dig vet jag inte men du måste ha en press....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
E___

Post by E___ »

Hjullager är en förbrukningsvara (i synnerhet på Renault tror jag)
Kan nog vara lite knepigt att byta själv om man inte är van mekare och har de rätta verktygen.
Har nyligen bytt både ett framhjulslager och ett bakhjulslager på min Laguna och jag har för mig att totalkostnaden på en mindre märkesverkstad men inte med originallager var ca 3000:- för ett lager fram och något billigare bak.
Post Reply