r5 turbo

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

r5 turbo

Post by pettsson »

hej alla glada renault ägare. jag har en en r5 gte 88 som jag vill turbokonventera, är de någon som vet hur jag gör de smidigast. jag vill helst använda orginalmotorn. passar tex 440 grenröret bult on eller måste jag byga ett eget grenrör? tack på förhand
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Har du testad att sökt i forumet? Tror det ska finnas mängder med trådar om detta ämne.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som sagt prova att sök men att turbokonventera en sug motor utan att sänka komp brukar inte hålla så länge (om man inte kör med lågt ladd men det är väl antagligen inte det du är ute efter :D )
Så mitt råd är att byta hela motorn till en 440 turbo.för att kunna besiktiga med den motorn så krävs antagligen en hel del papperexercis... om det ens går..

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: r5 turbo

Post by Tony »

pettsson wrote:hej alla glada renault ägare. jag har en en r5 gte 88 som jag vill turbokonventera, är de någon som vet hur jag gör de smidigast. jag vill helst använda orginalmotorn. passar tex 440 grenröret bult on eller måste jag byga ett eget grenrör? tack på förhand
grenröret passar, men det är helt värdelöst ur effekt synpunkt,orginal motorn har ca 10:1 i komp turbon har 8,1:1 vilket gör att du inte kan ladda speciellt mycket innan det spikar...turbomotorn är precis likadan som gte motorn, förutom större grop i kolven,sedan har volvo hängt på ett annat insprut,då orginal mapsensor inte klarar övertryck , funkar det inte att överladda med orginalsprutet utan vissa ingrepp..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

Post by pettsson »

OK.. så det som rekomenderas är att hinka i en b18ft motor och ta med box och kabelhärva?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja om man skall ha turbo är det lättast..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply