Har prcis köpt mig en shiftligt.
Nu är det 3st kablar som ska kopplas, + & - är ju inga problem men sen så ska en grön kabel kopplas till "-" på en spole som har hand om varvräknaren eller nått.
Jag har ingen aning vilken spole det är inte heller var den sitter på en Safrane.
Är det nån som har nått förslag? Jag skulle nog också kunna koppla in den direkt på kabeln som är till varvräknaren men det har jag heller ingen aning vilken det är.
Tacksam för snabbt svar.
Tack på förhand.
Last edited by webdiddy on 26 Sep 2006, 18:39, edited 1 time in total.
Om det är en safrane så borde det vara på tändspolen. Och den har juh inte så många kablar. Tror till och med minus är märkt på den. Brukar i regel sitta på torpedväggen på Renault bilarna !
lycka till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Du skulle försökt låna ett oscilloskåp som du mäter på trådarna till tändspolarna, gärna via en klämma.
Beroende på hur många trådar som sitter där så har du + - och triggerpuls
mäter du med vanligt mätinstrument så bör triggern pendla upp och ner.
Detta bör vara samma som du har till varvräknaren.
Sen vet jag inte om din shiftlight går efter referens från minus eller från triggern... (triggern bör vara positiv, men inte säkert. därför är det säkrast att mäta med oscilloskåp)
Men som du skrev tidigare så skulle den anslutas till -citerar:
" "-" på en spole som har hand om varvräknaren eller nått. " = Tändspolen
Så testa anslut den till minuskabel som går in i spolen?
Men som sagt inte helt hundra,
så om du testar dig fram så hade jag inte klippt av några kablar
förrän du vet att det funkar.
Var nog med att koppla av batteriet när du pillar med kablarna eftersom dem sitter direktanslutna till datorboxen.... Vi vill ju inte att den ska stekas av ESD.
Robin har kanske kopplingsschema för Safranes elsystem och varvräknare?
tyvärr så har jag inget oscilloskåp.
När du talar om kablarna, menar du då de små kablar som är synliga på bild nummer 2 (undresta) alltså den grön/lila och vita kabeln. Eller menar du nån av de feta som går in i spolarna?
Det är entelt att koppla in sådant man inte vet hur det fungerar, men det är inte säkert att man får igång grejerna. Med lite otur har man sönder något.
De tjocka kablarna går till tändstiften, dem skall du låta vara. På en fyrcylindrig motor med fördelare får du två impulser per motorvarv på tändspolen. Du har impulserna fördelade på två spolar, så kopplar du in dig på en spole får du bara en puls per motorvarv.
Det är troligt att du kan få det att fungera genom att koppla in dig på den tunna grön/lila eller vita kabeln, men det är svårt att säga något säkert utifrån en bild.
Erik A wrote:Det är troligt att du kan få det att fungera genom att koppla in dig på den tunna grön/lila eller vita kabeln, men det är svårt att säga något säkert utifrån en bild.
Den lille elektrikerns uttryck--Friskt kopplat hälften brunnet
Jag tycker att om du inte kan så mycket el så att du kan mäta dej fram till vilken kabel du skall ansluta på, eller ens vet skilnaden på hög och lågspänningskablarna så skall du, antingen lämna den till en fordonselektriker eller ta en kurs i ellära
Besök gärna min hemsida! http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har varken råd eller ork till nått av förslagen tyvärr.
Att det skulle vara så här jobbigt att koppla in en enkel sak som en shiftlght trodde jag aldrig, det bliv väl till att lämna tillbaka skiten istället.
Det finns andra shift lights som man man endast koppla in på 12 volt sen känner den av motorns frekvens på nåt vis. Såg en kille på zatzy som hade en på sin civic type r.
Jolle_Pborn wrote:Det finns andra shift lights som man man endast koppla in på 12 volt sen känner den av motorns frekvens på nåt vis. Såg en kille på zatzy som hade en på sin civic type r.
Den mäter frekvensen på generatorns rippelspänning.
Du måste nog avgöra själv vad du vågar göra. Det är troligt att det fungerar om du gör så. Personligen skulle jag inte hålla det för troligt att du har sönder något med den inkopplingen, men ingen här kan garantera att det håller eller fungerar.