Shiftligt, hur kopplar jag? (NU MED BILDER)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
webdiddy
Posts: 40
Joined: 28 Aug 2006, 21:41

Shiftligt, hur kopplar jag? (NU MED BILDER)

Post by webdiddy »

Har prcis köpt mig en shiftligt.
Nu är det 3st kablar som ska kopplas, + & - är ju inga problem men sen så ska en grön kabel kopplas till "-" på en spole som har hand om varvräknaren eller nått.

Jag har ingen aning vilken spole det är inte heller var den sitter på en Safrane.
Är det nån som har nått förslag? Jag skulle nog också kunna koppla in den direkt på kabeln som är till varvräknaren men det har jag heller ingen aning vilken det är.

Tacksam för snabbt svar.
Tack på förhand.

Image
Last edited by webdiddy on 26 Sep 2006, 18:39, edited 1 time in total.
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Om det är en safrane så borde det vara på tändspolen. Och den har juh inte så många kablar. Tror till och med minus är märkt på den. Brukar i regel sitta på torpedväggen på Renault bilarna !

lycka till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
webdiddy
Posts: 40
Joined: 28 Aug 2006, 21:41

Post by webdiddy »

Det verkar som att jag har 2st tändspolar, jag har ingen aning var eller vilken av dem jag ska koppla in mig på?

Är det nån med hjälp av dessa bilder som kan vägleda mig var jag ska koppla in den gröna kabeln fån shiftlighten?

Image


Image
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

har du elektronisk varvräknare?

sätt den på den kabeln isåfall.

/F
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
webdiddy
Posts: 40
Joined: 28 Aug 2006, 21:41

Post by webdiddy »

figgesoft wrote:har du elektronisk varvräknare?

sätt den på den kabeln isåfall.

/F
Okay, hur vet jag vilken det är då?
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Du skulle försökt låna ett oscilloskåp som du mäter på trådarna till tändspolarna, gärna via en klämma.

Beroende på hur många trådar som sitter där så har du + - och triggerpuls
mäter du med vanligt mätinstrument så bör triggern pendla upp och ner.
Detta bör vara samma som du har till varvräknaren.

Sen vet jag inte om din shiftlight går efter referens från minus eller från triggern... (triggern bör vara positiv, men inte säkert. därför är det säkrast att mäta med oscilloskåp)

Men som du skrev tidigare så skulle den anslutas till -citerar:
" "-" på en spole som har hand om varvräknaren eller nått. " = Tändspolen

Så testa anslut den till minuskabel som går in i spolen?

Men som sagt inte helt hundra,
så om du testar dig fram så hade jag inte klippt av några kablar
förrän du vet att det funkar.

Var nog med att koppla av batteriet när du pillar med kablarna eftersom dem sitter direktanslutna till datorboxen.... Vi vill ju inte att den ska stekas av ESD.


Robin har kanske kopplingsschema för Safranes elsystem och varvräknare?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
webdiddy
Posts: 40
Joined: 28 Aug 2006, 21:41

Post by webdiddy »

tyvärr så har jag inget oscilloskåp.
När du talar om kablarna, menar du då de små kablar som är synliga på bild nummer 2 (undresta) alltså den grön/lila och vita kabeln. Eller menar du nån av de feta som går in i spolarna?
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Det är entelt att koppla in sådant man inte vet hur det fungerar, men det är inte säkert att man får igång grejerna. Med lite otur har man sönder något.

De tjocka kablarna går till tändstiften, dem skall du låta vara. På en fyrcylindrig motor med fördelare får du två impulser per motorvarv på tändspolen. Du har impulserna fördelade på två spolar, så kopplar du in dig på en spole får du bara en puls per motorvarv.

Det är troligt att du kan få det att fungera genom att koppla in dig på den tunna grön/lila eller vita kabeln, men det är svårt att säga något säkert utifrån en bild.
Erik Avemo, Södertälje
User avatar
webdiddy
Posts: 40
Joined: 28 Aug 2006, 21:41

Post by webdiddy »

Erik A wrote:Det är troligt att du kan få det att fungera genom att koppla in dig på den tunna grön/lila eller vita kabeln, men det är svårt att säga något säkert utifrån en bild.
Vågar man prova det?
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Den lille elektrikerns uttryck--Friskt kopplat hälften brunnet :lol: :lol:
Jag tycker att om du inte kan så mycket el så att du kan mäta dej fram till vilken kabel du skall ansluta på, eller ens vet skilnaden på hög och lågspänningskablarna så skall du, antingen lämna den till en fordonselektriker eller ta en kurs i ellära :idea:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
webdiddy
Posts: 40
Joined: 28 Aug 2006, 21:41

Post by webdiddy »

Har varken råd eller ork till nått av förslagen tyvärr.

Att det skulle vara så här jobbigt att koppla in en enkel sak som en shiftlght trodde jag aldrig, det bliv väl till att lämna tillbaka skiten istället. :cry:
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Det finns andra shift lights som man man endast koppla in på 12 volt sen känner den av motorns frekvens på nåt vis. Såg en kille på zatzy som hade en på sin civic type r.

Här finns en att köpa: http://www.streetpower.se/webbutik/shif ... r_315.html

Här är civicen med den inopplad, långt ner på sidan:http://www.zatzy.com/showthread.php?t=271960


/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Jolle_Pborn wrote:Det finns andra shift lights som man man endast koppla in på 12 volt sen känner den av motorns frekvens på nåt vis. Såg en kille på zatzy som hade en på sin civic type r.
Den mäter frekvensen på generatorns rippelspänning.
Erik Avemo, Södertälje
User avatar
webdiddy
Posts: 40
Joined: 28 Aug 2006, 21:41

Post by webdiddy »

okay men back on topic nu. :wink:

Hur fasen kopplar jag in den jag redan har köpt, ska det vara så mycket krongligare bara för att jag har 2st tändspolar?

Vågar man först koppla in sig på den vita sladden med en "kabeltjuv"

Image
och om det inte e den testar man den grön/lila kabeln?
Tony Graf GBG
Renault Safrane -97 (snik modellen)
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Du måste nog avgöra själv vad du vågar göra. Det är troligt att det fungerar om du gör så. Personligen skulle jag inte hålla det för troligt att du har sönder något med den inkopplingen, men ingen här kan garantera att det håller eller fungerar.
Erik Avemo, Södertälje
Post Reply