Motor tillräckligt varm..?
Moderator: Forumpolisen
Motor tillräckligt varm..?
Hej,
Kanske inte är så mycket av ett problem, snarare undran som kan utvecklas till att vara ett problem..
Blir motorn i min 92 års Clio 16V "tillräckligt" varm, eller är givarna snarare dåliga? Kanske den helt enkelt kyls bra? Kolla nedan två bilder, jag har då jag kör aldrig sett att olje- eller motortemp stigit över de gröna strecken jag målat ut i bilderna.
Bilden på motortempen är inte från min bil, bara min markering, har ingen bild på min som duger
Enl. http://home.wanadoo.nl/clio16valve/purchase_tips.htm skall oljan vara runt 100 grader celcius, min är snarare strax över 60 grader. O motortempen verkar också hålla sig runt 60 grader, eller hur varm är den vid de olika markeringarna (stod inte i instruktionsboken om någon får för sig att be mig kolla i den)?
Åh, en sak som inte har något med min fråga att göra som jag ändå vill nämna men inte starta ny tråd för. Har haft bilen i lite över en månad nu o fått första bensinräkningen i brevlådan; vilken ökat med 100% mot Renault 5an! Den talar ju bara om att det är en förbaskat rolig bil .
//hazp
Kanske inte är så mycket av ett problem, snarare undran som kan utvecklas till att vara ett problem..
Blir motorn i min 92 års Clio 16V "tillräckligt" varm, eller är givarna snarare dåliga? Kanske den helt enkelt kyls bra? Kolla nedan två bilder, jag har då jag kör aldrig sett att olje- eller motortemp stigit över de gröna strecken jag målat ut i bilderna.
Bilden på motortempen är inte från min bil, bara min markering, har ingen bild på min som duger
Enl. http://home.wanadoo.nl/clio16valve/purchase_tips.htm skall oljan vara runt 100 grader celcius, min är snarare strax över 60 grader. O motortempen verkar också hålla sig runt 60 grader, eller hur varm är den vid de olika markeringarna (stod inte i instruktionsboken om någon får för sig att be mig kolla i den)?
Åh, en sak som inte har något med min fråga att göra som jag ändå vill nämna men inte starta ny tråd för. Har haft bilen i lite över en månad nu o fått första bensinräkningen i brevlådan; vilken ökat med 100% mot Renault 5an! Den talar ju bara om att det är en förbaskat rolig bil .
//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
okay, termostat säger ni båda två
1668, ska testa me pappbiten..kanske behöver ny termostat på 5an också vid eftertanke, har en bit kartong som täcker halva kylarn för att få upp värmen i kupén snabbare (dock enbart under vintertid).
//hazp
1668, ska testa me pappbiten..kanske behöver ny termostat på 5an också vid eftertanke, har en bit kartong som täcker halva kylarn för att få upp värmen i kupén snabbare (dock enbart under vintertid).
//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Om jag inte minns fel så ligger din på ungefär samma temp som min. (har inte kört den på länge)
Men under svin varma sommardagar, typ när man kör inne i stan och det blir köer, så stiger min motor temp till det andra lite längre strecket, och sjunker till samma läge när bilen kommer i lite mer rörelse..
Men under svin varma sommardagar, typ när man kör inne i stan och det blir köer, så stiger min motor temp till det andra lite längre strecket, och sjunker till samma läge när bilen kommer i lite mer rörelse..
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen