Motor tillräckligt varm..?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Motor tillräckligt varm..?

Post by hazp »

Hej,

Kanske inte är så mycket av ett problem, snarare undran som kan utvecklas till att vara ett problem.. ;)

Blir motorn i min 92 års Clio 16V "tillräckligt" varm, eller är givarna snarare dåliga? Kanske den helt enkelt kyls bra? Kolla nedan två bilder, jag har då jag kör aldrig sett att olje- eller motortemp stigit över de gröna strecken jag målat ut i bilderna.

Image Image
Bilden på motortempen är inte från min bil, bara min markering, har ingen bild på min som duger ;)


Enl. http://home.wanadoo.nl/clio16valve/purchase_tips.htm skall oljan vara runt 100 grader celcius, min är snarare strax över 60 grader. O motortempen verkar också hålla sig runt 60 grader, eller hur varm är den vid de olika markeringarna (stod inte i instruktionsboken om någon får för sig att be mig kolla i den)?


Åh, en sak som inte har något med min fråga att göra som jag ändå vill nämna men inte starta ny tråd för. Har haft bilen i lite över en månad nu o fått första bensinräkningen i brevlådan; vilken ökat med 100% mot Renault 5an! Den talar ju bara om att det är en förbaskat rolig bil :twisted:.

//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

Det kan nog vara så att du har en dålig termostat som inte stänger ordentligt. Testa att byta :wink: En motor mår aldrig bra av att inte uppnå rätt arbetstemperatur.
1668
Posts: 52
Joined: 08 Mar 2006, 13:59
Location: Uppsala

Post by 1668 »

Testa med att sätta en pappbit som blockerar luft flödet till kylaren och kör en sväng med uppmärksamma ögon på motortemp mätaren. Om du uppnår högre temp med pappbiten monterad -> byt termostat.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

okay, termostat säger ni båda två

1668, ska testa me pappbiten..kanske behöver ny termostat på 5an också vid eftertanke, har en bit kartong som täcker halva kylarn för att få upp värmen i kupén snabbare :D (dock enbart under vintertid).


//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

När jag åkte 16 v så låg temperaturena som på din... olje tempen gick upp när man pressade den 8).
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

mange wrote:När jag åkte 16 v så låg temperaturena som på din... olje tempen gick upp när man pressade den 8).
Definiera "pressa den"..är det under intensiv bankörning med max gas eller max broms o inget där emellan?

//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Om jag inte minns fel så ligger din på ungefär samma temp som min. (har inte kört den på länge)
Men under svin varma sommardagar, typ när man kör inne i stan och det blir köer, så stiger min motor temp till det andra lite längre strecket, och sjunker till samma läge när bilen kommer i lite mer rörelse..
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

aktivkörning så gick tempen upp d.v.s höga varv och mycket accelerationer eller höga varv på motorväg.

Tempen gick även upp i kökörning under varma dar :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply