Ryckig gång Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
husse

Ryckig gång Laguna

Post by husse »

Hej

Jag har en Laguna -98 2,0 RT. Problemet är att den går ryckigt vid låga varv och vid acceleration (belastning). Jag har bytt tändspolarna, tändkablar och tändstift. Den kan även stanna på tomgång när den är kall.

Har någon haft samma problem?

Tord
Yoko

Post by Yoko »

Hej, har själv en -96 laguna. Innan jag köpte den hade förre ägaren bytt samma som dig, men samma symtom var kvar. Jag gjorde rent fördelarlocket samt rotorn, nu går den rent och fint på alla varvtal. Det är svårt att optiskt se något fel på ett fördelarlock eller rotorn. Så mitt tips är att kolla upp detta.
Johan Holm, Mölndal
Erik A

Post by Erik A »

Finns det fördelare på en 98? Min laguna 97 har ingen fördelare.

Om bränslefiltret är igensatt kan det bli svårt för pumpen att hålla trycket uppe vid höga belastningar. Är det bytt på ett tag?
Erik Avemo, Södertälje
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Yoko wrote:Hej, har själv en -96 laguna. Innan jag köpte den hade förre ägaren bytt samma som dig, men samma symtom var kvar. Jag gjorde rent fördelarlocket samt rotorn, nu går den rent och fint på alla varvtal. Det är svårt att optiskt se något fel på ett fördelarlock eller rotorn. Så mitt tips är att kolla upp detta.
Det var inte dåligt :roll: Laguna med fördelarlock :?: :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Yoko

Post by Yoko »

Jag får väl ta ett kort på locket som fördelar tändkablarna :P rotorn höll jag själv i handen och gjorde ren. Kanske en förklädd Laguna...
Johan Holm, Mölndal
husse

Post by husse »

Hej

Den har ingen fördelare, men jag får ta och kolla bränslefiltet.

Tord
Yoko

Post by Yoko »

Jag ser det, kollade på Mekonomens sida ang. detta och från -9704 har de gått över till nytt system utan fördelarlock. Lycka till!
Johan Holm, Mölndal
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Yoko wrote:Jag får väl ta ett kort på locket som fördelar tändkablarna :P rotorn höll jag själv i handen och gjorde ren. Kanske en förklädd Laguna...
Kan det va så att du har volvo motorn :?: 2,0s = den första 16v som ej va så lyckad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Thomas

Re: Ryckig gång Laguna

Post by Thomas »

husse wrote:Hej

Jag har en Laguna -98 2,0 RT. Problemet är att den går ryckigt vid låga varv och vid acceleration (belastning). Jag har bytt tändspolarna, tändkablar och tändstift. Den kan även stanna på tomgång när den är kall.

Har någon haft samma problem?

Tord
Har haft samma problem med min 97a; men det visade sig - efter en dyr felsökning - att det var en "temperaturavkännare" som sitter på luftintaget vid motorn - en liten vit sak (den tror att det är -40 grader kallt mitt i sommarn) som strulade. Den "lilla vita saken" fanns inte på lagret, så man var tvungen att beställa den från Frankrike(!!). Kostnad: felsökning 1600, pris för temperaturavkännaren ca 250:-.
Klart värt att prova - torde finnas i drivor på skroten.
Post Reply