Adapter till högtalarkabel

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tony
Forumpolis

Adapter till högtalarkabel

Post by Tony »

Hej håller på att leta efter nya högtalare till bilen, då jag helst inte vill klippa kontakterna till högtalarna undrar jag om någon sett någon adapter så man kan använda orginalkontakterna,har sett sådana innan men kan inte hitta det nu. Det gör det lättare att återställa till orginal om man vill, och lättare att koppla in.....och om det skulle vara något special så är det till min lagunaII
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

När jag bytte högtalare så klippte jag kontakterna, bara för att kunna löda dit kablarna på högtalarna. Så är man säker på att det inte blir glapp!

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Teemu

Post by Teemu »

ett annat alternativ kan kanske vara en y-split innan original kontakten. Då får du ju dit den nya kabeln och originalet sitter kvar för framtiden...
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Teemu wrote:ett annat alternativ kan kanske vara en y-split innan original kontakten. Då får du ju dit den nya kabeln och originalet sitter kvar för framtiden...
mm får väl bli något sånt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

mrMegane

Re: Adapter till högtalarkabel

Post by mrMegane »

Tony wrote:Hej håller på att leta efter nya högtalare till bilen, då jag helst inte vill klippa kontakterna till högtalarna undrar jag om någon sett någon adapter så man kan använda orginalkontakterna,har sett sådana innan men kan inte hitta det nu. Det gör det lättare att återställa till orginal om man vill, och lättare att koppla in.....och om det skulle vara något special så är det till min lagunaII
Lösa ISO kontakter hittar du på ex Mekonomen/Micro/Biltema/BRL/MDS + en faslig massa andra ställen med bilstereo i sortimentet.

Men klipp aldrig av originalkablarna :twisted:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mrMegane wrote:
Tony wrote:Hej håller på att leta efter nya högtalare till bilen, då jag helst inte vill klippa kontakterna till högtalarna undrar jag om någon sett någon adapter så man kan använda orginalkontakterna,har sett sådana innan men kan inte hitta det nu. Det gör det lättare att återställa till orginal om man vill, och lättare att koppla in.....och om det skulle vara något special så är det till min lagunaII
Lösa ISO kontakter hittar du på ex Mekonomen/Micro/Biltema/BRL/MDS + en faslig massa andra ställen med bilstereo i sortimentet.

Men klipp aldrig av originalkablarna :twisted:
ja men nu var det kontakterna till högtalarna alltså ute vid högtalaren som jag pratade om inte vid stereon,konakterna till min laguna stereo passade rakt av behövs ingen adapter till nya stereon dessutom funkar mitt fartberoende ljud nu,så volymen ökar med hastigheten....

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

så nu har jag satt in nya högtalare fram jag orkade inte mecka med att köpa ett kit så det fick bli koaxialer så länge,det blev ju fan så mycket bättre än skiten som satt där nackdelen är att ljudbilden sjönk då orginaldiskanterna inte gör så mycket väsen av sig,jag hör dom knappt...det får vara så tills jag köper ett riktigt kit,då får koaxialerna sitta i bakdörrarna istället...får se hur svårt det är att få in delningsfilter och dra kablar i brädan men det går väl,skall börja med strmkabel och signalkabel nu när jag köpt kabeln till lågnivån....

mrMegane

Post by mrMegane »

Tony wrote:ja men nu var det kontakterna till högtalarna alltså ute vid högtalaren som jag pratade om inte vid stereon...
Missuppfattade det tydligen, men ingen fara på taket här iaf ;)
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Teemu

Post by Teemu »

Tony wrote:så nu har jag satt in nya högtalare fram jag orkade inte mecka med att köpa ett kit så det fick bli koaxialer så länge,det blev ju fan så mycket bättre än skiten som satt där nackdelen är att ljudbilden sjönk då orginaldiskanterna inte gör så mycket väsen av sig,jag hör dom knappt...det får vara så tills jag köper ett riktigt kit,då får koaxialerna sitta i bakdörrarna istället...får se hur svårt det är att få in delningsfilter och dra kablar i brädan men det går väl,skall börja med strmkabel och signalkabel nu när jag köpt kabeln till lågnivån....
Vet du hur diskant gallren sitter fast?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Teemu wrote:
Tony wrote:så nu har jag satt in nya högtalare fram jag orkade inte mecka med att köpa ett kit så det fick bli koaxialer så länge,det blev ju fan så mycket bättre än skiten som satt där nackdelen är att ljudbilden sjönk då orginaldiskanterna inte gör så mycket väsen av sig,jag hör dom knappt...det får vara så tills jag köper ett riktigt kit,då får koaxialerna sitta i bakdörrarna istället...får se hur svårt det är att få in delningsfilter och dra kablar i brädan men det går väl,skall börja med strmkabel och signalkabel nu när jag köpt kabeln till lågnivån....
Vet du hur diskant gallren sitter fast?
pillade upp dom med nageln...

Teemu

Post by Teemu »

jaha, inte värre än så... :lol:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

nej det var det inte,undrar var alla kablar sitter när man skall sätta i ett kit..

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

så nu har man smackat i lågnivåkabeln,blev 2par när jag ändå håller på, nu skall jag bara dra in strömkabeln åxå någon som vet var jag skall borra :lol: :lol: ä skojar bara fixar det själv... tur att all plast i bilen bara är ditryckt går snabbt att dra kabel då..

Post Reply