Adapter till högtalarkabel
Moderator: Forumpolisen
Adapter till högtalarkabel
Hej håller på att leta efter nya högtalare till bilen, då jag helst inte vill klippa kontakterna till högtalarna undrar jag om någon sett någon adapter så man kan använda orginalkontakterna,har sett sådana innan men kan inte hitta det nu. Det gör det lättare att återställa till orginal om man vill, och lättare att koppla in.....och om det skulle vara något special så är det till min lagunaII
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Jolle_Pborn
mm får väl bli något såntTeemu wrote:ett annat alternativ kan kanske vara en y-split innan original kontakten. Då får du ju dit den nya kabeln och originalet sitter kvar för framtiden...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Re: Adapter till högtalarkabel
Lösa ISO kontakter hittar du på ex Mekonomen/Micro/Biltema/BRL/MDS + en faslig massa andra ställen med bilstereo i sortimentet.Tony wrote:Hej håller på att leta efter nya högtalare till bilen, då jag helst inte vill klippa kontakterna till högtalarna undrar jag om någon sett någon adapter så man kan använda orginalkontakterna,har sett sådana innan men kan inte hitta det nu. Det gör det lättare att återställa till orginal om man vill, och lättare att koppla in.....och om det skulle vara något special så är det till min lagunaII
Men klipp aldrig av originalkablarna
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
ja men nu var det kontakterna till högtalarna alltså ute vid högtalaren som jag pratade om inte vid stereon,konakterna till min laguna stereo passade rakt av behövs ingen adapter till nya stereon dessutom funkar mitt fartberoende ljud nu,så volymen ökar med hastigheten....mrMegane wrote:Lösa ISO kontakter hittar du på ex Mekonomen/Micro/Biltema/BRL/MDS + en faslig massa andra ställen med bilstereo i sortimentet.Tony wrote:Hej håller på att leta efter nya högtalare till bilen, då jag helst inte vill klippa kontakterna till högtalarna undrar jag om någon sett någon adapter så man kan använda orginalkontakterna,har sett sådana innan men kan inte hitta det nu. Det gör det lättare att återställa till orginal om man vill, och lättare att koppla in.....och om det skulle vara något special så är det till min lagunaII
Men klipp aldrig av originalkablarna
så nu har jag satt in nya högtalare fram jag orkade inte mecka med att köpa ett kit så det fick bli koaxialer så länge,det blev ju fan så mycket bättre än skiten som satt där nackdelen är att ljudbilden sjönk då orginaldiskanterna inte gör så mycket väsen av sig,jag hör dom knappt...det får vara så tills jag köper ett riktigt kit,då får koaxialerna sitta i bakdörrarna istället...får se hur svårt det är att få in delningsfilter och dra kablar i brädan men det går väl,skall börja med strmkabel och signalkabel nu när jag köpt kabeln till lågnivån....
Missuppfattade det tydligen, men ingen fara på taket här iafTony wrote:ja men nu var det kontakterna till högtalarna alltså ute vid högtalaren som jag pratade om inte vid stereon...
Mvh
Paul J - Svea Rike
Paul J - Svea Rike
Vet du hur diskant gallren sitter fast?Tony wrote:så nu har jag satt in nya högtalare fram jag orkade inte mecka med att köpa ett kit så det fick bli koaxialer så länge,det blev ju fan så mycket bättre än skiten som satt där nackdelen är att ljudbilden sjönk då orginaldiskanterna inte gör så mycket väsen av sig,jag hör dom knappt...det får vara så tills jag köper ett riktigt kit,då får koaxialerna sitta i bakdörrarna istället...får se hur svårt det är att få in delningsfilter och dra kablar i brädan men det går väl,skall börja med strmkabel och signalkabel nu när jag köpt kabeln till lågnivån....
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
pillade upp dom med nageln...Teemu wrote:Vet du hur diskant gallren sitter fast?Tony wrote:så nu har jag satt in nya högtalare fram jag orkade inte mecka med att köpa ett kit så det fick bli koaxialer så länge,det blev ju fan så mycket bättre än skiten som satt där nackdelen är att ljudbilden sjönk då orginaldiskanterna inte gör så mycket väsen av sig,jag hör dom knappt...det får vara så tills jag köper ett riktigt kit,då får koaxialerna sitta i bakdörrarna istället...får se hur svårt det är att få in delningsfilter och dra kablar i brädan men det går väl,skall börja med strmkabel och signalkabel nu när jag köpt kabeln till lågnivån....
så nu har man smackat i lågnivåkabeln,blev 2par när jag ändå håller på, nu skall jag bara dra in strömkabeln åxå någon som vet var jag skall borra ä skojar bara fixar det själv... tur att all plast i bilen bara är ditryckt går snabbt att dra kabel då..