"Svampig" bromspedal, Mégane Coupé -97
Moderator: Forumpolisen
"Svampig" bromspedal, Mégane Coupé -97
Jag har problem med att bromsarna tar ganska dåligt samt att bromspedalen känns "svampig".
Problemet kom efter bankörning på Gelleråsen.
När jag körde det sista varvet på banan & bromsade in kraftigt före en kurva kändes pedalen lite svampig & varningslampan för slitna bromsbelägg började att blinka vid varje inbromsning.
Gjorde en snabb okulärbesiktning och kunde konstatera att det fanns mycket kvar på beläggen runt om.
Beläggen, skivorna, bromsslangar och bromsvätskan har rullat knappt 500 mil på vanliga vägar och några mil på Gelleråsen.
Följande prylar har jag:
Fram:
Brembo Max slitsade & ventilerade skivor.
Ferodo DS 2000 belägg.
OMP metallomspunna bromsslangar.
Original bromsok.
Bak:
SBS skivor (Slitsade hos Rolleslitz)
OMP OT7558 belägg.
OMP metallomspunna bromsslangar.
Original bromsok.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.
ABS.
Kan det ha hänt något med beläggen ändå?
Jag får plocka bort hjulen & titta efter mer noggrant..
Vad skulle det annars kunna bero på? Sliten huvudcylinder?
Problemet kom efter bankörning på Gelleråsen.
När jag körde det sista varvet på banan & bromsade in kraftigt före en kurva kändes pedalen lite svampig & varningslampan för slitna bromsbelägg började att blinka vid varje inbromsning.
Gjorde en snabb okulärbesiktning och kunde konstatera att det fanns mycket kvar på beläggen runt om.
Beläggen, skivorna, bromsslangar och bromsvätskan har rullat knappt 500 mil på vanliga vägar och några mil på Gelleråsen.
Följande prylar har jag:
Fram:
Brembo Max slitsade & ventilerade skivor.
Ferodo DS 2000 belägg.
OMP metallomspunna bromsslangar.
Original bromsok.
Bak:
SBS skivor (Slitsade hos Rolleslitz)
OMP OT7558 belägg.
OMP metallomspunna bromsslangar.
Original bromsok.
ATE Super Blue Racing bromsvätska.
ABS.
Kan det ha hänt något med beläggen ändå?
Jag får plocka bort hjulen & titta efter mer noggrant..
Vad skulle det annars kunna bero på? Sliten huvudcylinder?
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Lång eller svampig pedal efter hård körning brukar bero på luft,att bromsvätskan varit för varm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bara lufta fram tills pedalen blir bra igen.Den mängd som står i oken, troligen bara fram.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Du såg ut att ha bra vätska mm. men ja skulle också rekomendera att lufta systemet och kolla om det blir bättre...blir det bättre så byt till värre bromsvätska !
lycka till /Robin
lycka till /Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
SuperBlue'n är bra. Jag har kört med den i Clion på mååånga banträffar. Brukar byta en gång per år.
Om inte något gått sönder så har du troligen luft i systemet.
Den bromssetupen du har ska nog klara normal bankörning om du bromsar vettigt. D.v.s inte fegbromsar här och där utan bromsar hårt och distinkt där det behövs.
DS2000 är ett "fast road" belägg (tror jag, är inte så insatt i Ferodos sortiment). För kombinerat ban och gatåka skulle man kanske ha något lite "värre" t.ex DS2500. Jag misstänker att dina frambelägg är den svagaste länken.
Per Stacke på www.peansweden.com är kung på bromsar. Där brukar man få vettiga råd och tips på vad som är lagom för sitt behov.
Jag har kört med standarbromsar på Clion, så när som på utbytt vätska och belägg från Performance Friction. Det går absolut inte att köra slut på bromsarna. De klarar lätt 20varv i "mitt maxtempo" på Mittsverigebanan, Sviested och Gelleråsen som nog är de mest bromskrävande banorna.
Om inte något gått sönder så har du troligen luft i systemet.
Den bromssetupen du har ska nog klara normal bankörning om du bromsar vettigt. D.v.s inte fegbromsar här och där utan bromsar hårt och distinkt där det behövs.
DS2000 är ett "fast road" belägg (tror jag, är inte så insatt i Ferodos sortiment). För kombinerat ban och gatåka skulle man kanske ha något lite "värre" t.ex DS2500. Jag misstänker att dina frambelägg är den svagaste länken.
Per Stacke på www.peansweden.com är kung på bromsar. Där brukar man få vettiga råd och tips på vad som är lagom för sitt behov.
Jag har kört med standarbromsar på Clion, så när som på utbytt vätska och belägg från Performance Friction. Det går absolut inte att köra slut på bromsarna. De klarar lätt 20varv i "mitt maxtempo" på Mittsverigebanan, Sviested och Gelleråsen som nog är de mest bromskrävande banorna.