"Svampig" bromspedal, Mégane Coupé -97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

"Svampig" bromspedal, Mégane Coupé -97

Post by fuzzion »

Jag har problem med att bromsarna tar ganska dåligt samt att bromspedalen känns "svampig".
Problemet kom efter bankörning på Gelleråsen.

När jag körde det sista varvet på banan & bromsade in kraftigt före en kurva kändes pedalen lite svampig & varningslampan för slitna bromsbelägg började att blinka vid varje inbromsning.

Gjorde en snabb okulärbesiktning och kunde konstatera att det fanns mycket kvar på beläggen runt om.
Beläggen, skivorna, bromsslangar och bromsvätskan har rullat knappt 500 mil på vanliga vägar och några mil på Gelleråsen.

Följande prylar har jag:
Fram:
Brembo Max slitsade & ventilerade skivor.
Ferodo DS 2000 belägg.
OMP metallomspunna bromsslangar.
Original bromsok.

Bak:
SBS skivor (Slitsade hos Rolleslitz)
OMP OT7558 belägg.
OMP metallomspunna bromsslangar.
Original bromsok.

ATE Super Blue Racing bromsvätska.
ABS.

Kan det ha hänt något med beläggen ändå?
Jag får plocka bort hjulen & titta efter mer noggrant..
Vad skulle det annars kunna bero på? Sliten huvudcylinder?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Lång eller svampig pedal efter hård körning brukar bero på luft,att bromsvätskan varit för varm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Tack för det Dennis, då blir det att lufta systemet igen, men måste jag byta ut all bromsvätska?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bara lufta fram tills pedalen blir bra igen.Den mängd som står i oken, troligen bara fram.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Att byta ut bromsvätskan helt är verkligen att rekommendera. Kommer göra stor skillnad.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Du såg ut att ha bra vätska mm. men ja skulle också rekomendera att lufta systemet och kolla om det blir bättre...blir det bättre så byt till värre bromsvätska !

lycka till /Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja men hur många kör på Ate super Blue racing,borde räcka med det.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

SuperBlue'n är bra. Jag har kört med den i Clion på mååånga banträffar. Brukar byta en gång per år.

Om inte något gått sönder så har du troligen luft i systemet.
Den bromssetupen du har ska nog klara normal bankörning om du bromsar vettigt. D.v.s inte fegbromsar här och där utan bromsar hårt och distinkt där det behövs.
DS2000 är ett "fast road" belägg (tror jag, är inte så insatt i Ferodos sortiment). För kombinerat ban och gatåka skulle man kanske ha något lite "värre" t.ex DS2500. Jag misstänker att dina frambelägg är den svagaste länken.

Per Stacke på www.peansweden.com är kung på bromsar. Där brukar man få vettiga råd och tips på vad som är lagom för sitt behov.


Jag har kört med standarbromsar på Clion, så när som på utbytt vätska och belägg från Performance Friction. Det går absolut inte att köra slut på bromsarna. De klarar lätt 20varv i "mitt maxtempo" på Mittsverigebanan, Sviested och Gelleråsen som nog är de mest bromskrävande banorna.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply