Hastighetsmätarwire Clio 16V

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PV
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Hastighetsmätarwire Clio 16V

Post by PV »

Jag håller på att lyfta motorn på min Clio 16V -91 och det enda som är kvar att ta loss är hastighetsmätarwiren, problemet är att jag inte förstår hur man ska få loss den. I Haynes-boken står det helt enkelt att vissa typer inte går att demontera och enligt bilden verkar min vara en sådan... fast på bilden i boken är den avplockad (?!)

Jag har provat att dra så mycket jag vågar utan resultat och jag vill inte dra sönder den. Det måste finnas någon här som har plockat ur motorn/bytt växellåda som har råkat ut för detta. Man ska väl inte behöva ta loss den från instrumenten??

Tacksam för hjälp!
PV

Post by PV »

Ingen som vet? Behöver lyfta motorn imorgon ... :)
MrSmecker

Post by MrSmecker »

Sitter det kanske en sprint från sidan som låser fast vajern. Ser ut som ett R ungefär. Kommer inte ihåg vad en sådan sprint heter.
PV

Post by PV »

MrSmecker wrote:Sitter det kanske en sprint från sidan som låser fast vajern. Ser ut som ett R ungefär. Kommer inte ihåg vad en sådan sprint heter.
Vet vad du menar men någon sådan sitter där inte på min tyvärr.
Lanne

Post by Lanne »

undrar om det är ett annorlunda fäste gemtemot det som sitter i R19 16v

På den är det iaf bara att lyfta upp delen där fästet för vajern är. vrida på "gasen" så att säga och dra ner wiren och dra ut den ur det spår som finns, men vet inte om det ser likadant ut, men det är ju samma motor iaf :/

Sen bara att dra ut den med lite teknisk småvåld genom lyftöglebiten. :wink:

men inte säkert att det ser likadant ut som sagt
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
PV

Post by PV »

Ibland är det roligt...

Fick absolut inte loss vajern från växellådan hur jag än vred och drog, åtkomsten var ju inte den bästa, så jag drog loss kombiinstrumentet istället och tog loss den inifrån. Inget jättejobb.

Sedan när jag fått upp motorn så testade jag igen och då gick den loss direkt utan att jag behövde ta i, gjorde stor skillnad när man drog i en bättre vinkel tydligen... :evil:
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Blev också förundrad över det där första gången. Snurrade lite på hjulen samtidigt som jag drog lätt och rätt var det var så lossnade den enkelt :)
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Post Reply