Hastighetsmätarwire Clio 16V
Moderator: Forumpolisen
Hastighetsmätarwire Clio 16V
Jag håller på att lyfta motorn på min Clio 16V -91 och det enda som är kvar att ta loss är hastighetsmätarwiren, problemet är att jag inte förstår hur man ska få loss den. I Haynes-boken står det helt enkelt att vissa typer inte går att demontera och enligt bilden verkar min vara en sådan... fast på bilden i boken är den avplockad (?!)
Jag har provat att dra så mycket jag vågar utan resultat och jag vill inte dra sönder den. Det måste finnas någon här som har plockat ur motorn/bytt växellåda som har råkat ut för detta. Man ska väl inte behöva ta loss den från instrumenten??
Tacksam för hjälp!
Jag har provat att dra så mycket jag vågar utan resultat och jag vill inte dra sönder den. Det måste finnas någon här som har plockat ur motorn/bytt växellåda som har råkat ut för detta. Man ska väl inte behöva ta loss den från instrumenten??
Tacksam för hjälp!
undrar om det är ett annorlunda fäste gemtemot det som sitter i R19 16v
På den är det iaf bara att lyfta upp delen där fästet för vajern är. vrida på "gasen" så att säga och dra ner wiren och dra ut den ur det spår som finns, men vet inte om det ser likadant ut, men det är ju samma motor iaf :/
Sen bara att dra ut den med lite teknisk småvåld genom lyftöglebiten. :wink:
men inte säkert att det ser likadant ut som sagt
På den är det iaf bara att lyfta upp delen där fästet för vajern är. vrida på "gasen" så att säga och dra ner wiren och dra ut den ur det spår som finns, men vet inte om det ser likadant ut, men det är ju samma motor iaf :/
Sen bara att dra ut den med lite teknisk småvåld genom lyftöglebiten. :wink:
men inte säkert att det ser likadant ut som sagt
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
Ibland är det roligt...
Fick absolut inte loss vajern från växellådan hur jag än vred och drog, åtkomsten var ju inte den bästa, så jag drog loss kombiinstrumentet istället och tog loss den inifrån. Inget jättejobb.
Sedan när jag fått upp motorn så testade jag igen och då gick den loss direkt utan att jag behövde ta i, gjorde stor skillnad när man drog i en bättre vinkel tydligen...
Fick absolut inte loss vajern från växellådan hur jag än vred och drog, åtkomsten var ju inte den bästa, så jag drog loss kombiinstrumentet istället och tog loss den inifrån. Inget jättejobb.
Sedan när jag fått upp motorn så testade jag igen och då gick den loss direkt utan att jag behövde ta i, gjorde stor skillnad när man drog i en bättre vinkel tydligen...